خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

آیا میدونستید که در سال های اخیر آمار خرید ملک و خانه توسط ایرانیان در ترکیه رشد قابل توجهی داشته و ایرانیان در زمینه خرید ملک در کشور ترکیه از رکوردارترین ها هستن؟
هدف افراد از خرید خانه در ترکیه متفاوت است؛ گروهی بدنبال خرید ملک در ترکیه برای سرمایه گذاری و اخذ پاسپورت هستند و گروهی دیگر در جستجوی خرید ملک در ترکیه و صرفا برای اخذ اقامت قانونی این کشور…!

مواردی از جمله نزدیکی ترکیه به ایران و فاصله پروازی کوتاه و همچنین ارزانی نسبت به کلانشهرهای ایران بسیاری از افراد را علاقه مند به خرید ملک و سرمایه گذاری در این کشور کرده است.
با توجه به قیمت بسیار مناسب خانه در این کشور شاید اکثر افراد به گفته خودشان برای حفظ ارزش پول،سود دهی با افزایش نرخ ارز و همچنین شاید برای گذراندن اوقات تفریحی همزمان با موارد ذکر شده بالا از جمله دلایل تاثیر گذار در انتخاب این اقدام به نظر می رسد.
همچنین باید در نظر داشت خریدارن ملک و خانه در کشور ترکیه میتوانند اقامت و همچنین شهروندی و پاسپورت این کشور را برای خود و خانواده دریافت کنند.

 

پیشنهاد میکنیم به مقالات زیر هم سر بزنید:

خرید ملک در ترکیه از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌های دریافت اقامت و شهروندی ترکیه محسوب می‌شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین موارد در خصوص سرمایه گذاری در ترکیه که منجر به اخذ اقامت و تابعیت برای افراد سرمایه گذار خواهد شد، خرید ملک در ترکیه است. خرید ملک در ترکیه در سال های اخیر به شدت مورد توجه ایرانیان و سرمایه گذاران سایر کشورها قرار گرفته که علاوه بر کسب سود قابل توجه این دسته افراد، منجر به از اخذ اقامت و تابعیت میشود. با توجه به تغییرات قوانین در خصوص اخذ اقامت و استقبال از سرمایه گذاران خارجی، افراد متقاضی می توانند برای کسب سریع تابعیت و پاسپورت ترکیه با مبلغ حداقل ۴۰۰ هزار دلار اقدام به خرید ملک در این ‌کشور نمایند و به واسطه خرید ملک مزبور و سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات خیلی زود اقامت دائم خود را در این کشور اخذ نمایند.
همچنین در سال های قبل مبلغ سرمایه اولیه برای اخذ تابعیت از طریق خرید ملک در ترکیه، مبلغ ۲۵۰ هزار دلار بود و نکته قابل توجه اینکه پیش تر یک میلیون دلار تعیین گردیده بود.
اما در سپتامبر 2018 میلادی اتفاق خوشایندی به وقوع پیوست و به موجب آن مبلغ سرمایه اولیه برای اخذ تابعیت از طریق خرید ملک در ترکیه، تنها برای ایرانیان، به 250000$ (دلار) کاهش یافت.اما همانطور که در بالا بیان شد این مبلغ فقط تا سه ماهه اول سال 2022 تداوم داشت و در ماه های اخیر با تصویب قانون جدید وافزایش ۱۵۰ هزار دلاری این مبلغ به 400 هزار دلار تغییر پیدا کرده است.

اخذ اقامت از طریق خرید ملک

اگر هدف‌تان از خرید ملک در ترکیه، اخذ سریع تابعیت و و پاسپورت نیست و صرفا برای دریافت اقامت این کشور است نیاز به سرمایه گذاری حداقل چهارصد هزار دلاری ندارید و میتوانید مبلغ خیلی کمتری برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید، اما باید به حداقل قیمت ملک توجه داشته باشید.
این حداقل ارزش عبارت است از :
* ارزش ملک خریداری شده در شهرهای بزرگ نباید کمتر از 75 هزار دلار باشد.
* ارزش ملک خریدای شده در شهرهای کوچک نباید کمتر از 50 هزار دلار باشد.

مهمترین قوانین خرید ملک در ترکیه

خرید ملک و خانه در ترکیه قوانینی دارد که در صورت عدم اطلاعات کافیتان میتواند شما را سردرگم و یا حتی مانع از رسیدن به اهدافتان شود، قوانین خرید و فروش ملک و خانه در ترکیه شرایطی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد :

* خانه مورد نظرتان باید نقد خریداری شود.
* 3 مالک قبلی ملک نباید خارجی (Yabancı)باشند
* تا 3 سال حق فروش خانه خریداری شده را ندارید.
* می‌توانید به جای یک ملک به ارزش 400 هزار دلار، چند ملک بخرید و آن‌ها را اجاره دهید.
* در سال 2022 می‌توانید با خرید هر خانه در ترکیه اقامت بگیرید.
* خریداران و یا سرمایه گذاران خارجی تنها می‌توانند تا 30 هکتار زمین و ملک بخرند.
* کسانی که زمین می‌خرند باید ظرف 2 سال بنای خود را بسازند.
* در هر ناحیه از ترکیه تنها 10 درصد از زمین به خارجی‌ها تعلق می‌گیرد.
* تمام ایرانیان باید از قوانین ترکیه تبصره 35 قانون املاک و اراضی 2644 پیروی کنند.
* فرد خارجی امکان خرید ملک در شهرهایی از ترکیه که با کشور خودش مرز خاکی داشته باشد را ندارد.

 

 

مدارک مورد نیاز در هنگام قرارداد اولیه و جهت ارائه به اداره‌ی ثبت اسناد و املاک ترکیه

* مدارک شناسایی خریدار، شامل گذرنامه‌ی ترجمه شده.

* دو قطعه عکس خریدار و یک قطعه عکس از شخص فروشنده.
* ارائه‌ی شماره مالیاتی (این شماره توسط اداره مالیات ترکیه به شما ارائه خواهد شد.)
* در صورت خرید وکالتی، مدارک شناسایی وکیل، و ارائه‌ی اصل و ترجمه‌ی وکالت نامه.
* پرداخت مبلغ ودیعه (پیش پرداخت)
* افتتاح شماره‌ی حساب در یکی از بانک‌های ترکیه.
* ارائه‌ی تاپو (Tapu) به اداره‌ی اسناد. در زمان ارائه‌ی سند تاپو (سند حق مالکیت است) هم خریدار و هم فروشنده باید حضور داشته باشند.
* ارائه‌ی گزارش ارزش‌گذاری ملک. این گزارش توسط شهرداری تهیه و تایید می‌شود و شامل ارزش مالی ملک مورد معامله می‌باشد.
* ارائه‌ی بیمه‌نامه‌ی ساختمان در برابر زلزله. ارائه‌ی این سند برای هر نوع معامله‌ی ساختمانی در کشور ترکیه اجباری است.

تاپوتاکس پیشنهادی برای خرید امن

تاپوتاکس چیست؟
تاپوتاکس یک سیستم امن پرداخت بانکی در کشور ترکیه است، که طرفین قرارداد را از امنیت پرداختی مبلغ معامله مطمئن می‌سازد. در فرآیند انتقال پول جهت خرید مسکن در ترکیه، شما می‌توانید مبلغ خرید را وارد سیستم تاپوتاکس کنید، در این صورت بعد از امضای سند و انتقال مالکیات به شما وجه مورد نظر از سیستم تاپوتاکس به حساب فروشنده واریز می‌گردد.
در واقع این یک سیستم امانتداری است که در نتیجه‌ی همکاری بانک‌های ترکیه و دفاتر اسناد رسمی برای جلوگیری از کلاه‌برداری و حفظ امنیت معامله ایجاد شده است.

نکته : برای خرید ملک در کشور ترکیه، توصیه می‌شود به‌صورت حضوری از ملک بازدید نمایید و سپس اقدام به خرید یا عقد قرارداد و انتقال مالکیت شود. همچنین در صورت دادن وکالت برای خرید ملک مد نظرتان در ترکیه لازم است که شرایط خرید کاملا مشخص گردد و از فردی که به ایشان وکالت میدهید، مطمئن باشید. توجه داشته باشید به‌دلیل سوءاستفاده های مختلف افراد سودجو از هموطنان عزیز، توصیه میشود از افرادی که بعضا قول خرید خانه بدون نیاز به تاییدیه های لازم از مراجع قانونی در ترکیه را مطرح میکنند و این روند پیچیده را ساده نشان می‌دهند، دوری کنید.

 

هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

باید بدانید که برای خرید ملک در ترکیه، متقاضیان هزینه‌های جانبی خرید ملک را نیز باید پرداخت نمایند.
هزینه های جانبی شامل مواردی از قبیل : کمیسیون مشاور املاک، هزینه نوتر (ثبت اسناد)، هزینه امور اداری و دستمزد کاشناسان دولتی برای ارزش‌گذاری، هزینه های مربوط به سند و …میباشد.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد قوانین و اطلاعات مربوط به چگونگی خرید ملک در ترکیه میتوانید نسبت به دریافت مشاوره رایگان از مشاورین توسا اقدام نمایید

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.