کار در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

شرایط کار در ترکیه

در طی سال های گذشته نیز ایرانیان بسیاری برای مهاجرت کاری به ترکیه اقدام کرده‌اند. در این مقاله شرایط کار در ترکیه را بررسی میکنیم.

کار در ترکیه

کار در ترکیه شباهت‌ های زیادی به ایران داشته و در طی سال های گذشته نیز ایرانیان بسیاری برای مهاجرت کاری به ترکیه اقدام کرده‌اند. شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان مناسب است چرا که پس از مدتی می‌توانند برای مهاجرت به دیگر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا اقدام کنند. البته این هم در نظر داشته باشید که اداره مهاجرت ترکیه در سال های اخیر در صدور اجازه کار برای خارجی ها بسیار سخت گیرانه عمل میکند.

برای مهاجرت به ترکیه از طریق کار باید ابتدا ویزای کاری ترکیه را دریافت کرده و سپس برای دریافت اجازه کار درخواست دهید. با اخذ اقامت کاری ترکیه و پس از حداقل 5 سال کار می‌توانید تابعیت این کشور را نیز دریافت کنید. تا انتها این مقاله با موسسه مشاوره مهاجرتی توسا همراه باشید.

شرایط گرفتن اجازه کار در ترکیه

برای این که بتوانید اجازه اقامت کاری در ترکیه را بگیرید شما نیازمند این می باشید که ویزای کار از وزارت امور خارجه ترکیه دریافت نمایید. ویزای کاری ترکیه نیز مستلزم این است که شما یک قرارداد کاری امضاء شده از یکی از شرکت های ثبت شده در ترکیه به وزارت امور خارجه ارایه دهید.

البته اگر شما در جایی کار می کنید که برای شما بیمه رد می گردد امکان گرفتن اقامت دایم و شهروندی بعد از گذشت پنج سال وجود دارد. لازم به ذکر است پروسه ای که برای گرفتن ویزای کاری در ترکیه با داشتن قرارداد کاری لازم است نهایتا ۳۰ روز کاری می باشد. در قرارداد کاری که با کارفرما امضاء می نمایید حتما بایستی مکانی که قرار است در آن جا مشغول به کار باشید و هم چنین نوع کاری که باید انجام دهد کاملا مشخص گردد.

بعد از این که قرارداد کاری شما بعد از یکسال تمام شد در صورت توافق طرفین می توانید تا ۳ سال دیگر قرارداد کاری و ویزای کاری خود را تمدید نمایید. تمدید ویزای کار می بایستی ۱۵ روز قبل از این که مدت زمان ویزای شما به پایان برسد بایستی صورت گیرد. نکته: اگر شما ویزای تحصیلی دارید ولیکن همزمان در نظر دارید برای ویزای کار اقدام کنید بر اساس قوانین ترکیه نمی توانید همزمان دو نوع ویزا جهت اقامت در ترکیه داشته باشید.

درباره کار در ترکیه

هر خارجی که در ترکیه کار می‌کند به یک مجوز کار معتبر احتیاج دارد. این مجوزها توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه (MLSS) صادرشده است. بیشتر خارجی‌ها باید هم‌زمان با ویزاهای کاری خود، مجوز کار خود را اخذ کنند.

این بدان معناست که شما متقاضیان، ویزای کار خود را به سفارت ترکیه یا کنسولگری در کشور خود تحویل می‌دهید؛ درحالی‌که کارفرمای شما مدارک لازم را به MLSS ارسال می‌کند. ازآنجاکه 99.8 درصد از جمعیت ترکیه مسلمان هستند، طبق آمار دولت، تعطیلات مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دو جشن اسلامی، یک جشن سه‌روزه پایان ماه رمضان و چهار روز جشن قربان، هفت روز از تعطیلات ملی ترکیه را دربرمی‌گیرند. ساعات کار نمی‌تواند بیش از 45 ساعت در هفته باشد و به‌طورمعمول بین شش روز در هفته تقسیم می‌شود. ازنظر فنی، هیچ هفته کاری استاندارد وجود ندارد. بیشتر مشاغل از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 بعدازظهر باز می‌شوند. حق استفاده از مرخصی‌های سالانه پرداخت‌شده پس از یک سال خدمات در هر شغل شروع می‌شود. میزان اضافه‌کاری که ممکن است کارفرمایان پرداخت کنند، محدود است. مزایای غیرمزدی که بیشتر کارگران دریافت می‌کنند شامل حمل‌ونقل و وعده‌های غذایی است و برخی از مشاغل شامل مسکن و تعطیلات یارانه‌ای است. در سال‌های اخیر، مزایای حاشیه‌ای به‌اندازه‌ی دوسوم از کل دستمزد در بخش صنعت اختصاص‌ یافته است.

کار در ترکیه

انواع اجازه کار در ترکیه

دولت ترکیه و وزارت کار کشور ترکیه برای کار در کشور ترکیه انواعی از اجازه کار را پیش بینی کرده است.

اجازه کار مدت دار

بر اساس اجازه کار مدت دار، که برای کارکنان خارجی مورد استفاده قرار می گیرد شخص می تواند با به جا آوردن مراحل آن برای مدت یک سال برای کار و حرفه مشخص اجازه کار در ترکیه را دریافت کند. اجازه کار مدت دار یا یکساله برای اتباع کشورهای خارجی می باشد که می تواند بعد از اتمام تا یک سال به مدت سه سال تمدید گردد. البته لازم به ذکر است بعد از ۳ سال نیز تا ۶ سال دیگر قابل تمدید می باشد.

اجازه کار دائم

تبعه کشورهای دیگر بعد از ۵ سال کار مداوم و رد شدن بیمه می تواند برای اقامت دایم ترکیه یا اجازه کار دایم کشور ترکیه اقدام نماید.

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در ترکیه

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در ترکیه بر دستمزد و حقوق دریافتی در ازای کاری که در ترکیه مشغول به انجام آن هستید گرفته می شود. حتی اگر در ترکیه در حال خرید و فروش هم هستید می بایستی مالیات حاصل از درآمد خود را به دولت پرداخت نمایید. نرخی که برای مالیات بر درآمد از افراد کسر می گردد می تواند بستگی به نوع کاری که انجام می دهید و هم چنین درآمد از ۱۵٪ الی ۴۰٪ تغییر کند.

باز کردن حساب بانکی در ترکیه

برای این که شما بتوانید در ترکیه حساب بانکی داشته باشید لازم و ضروری است که شماره مالیاتی دریافت نمایید. البته برای گرفتن شماره مالیاتی می بایستی شما قرارداد کاری چه تمام وقت و چه نیمه وقت هم چنین پاسپورت خود را به همراه داشته باشید. و به اداره مالیات ارایه دهید. باید در نظر داشته باشید که اگر نتوانید این مدارک را به اداره مالیات ترکیه ببرید نمی توانید حساب بانکی ارزی در بانک های ترکیه باز نمایید. و اگر نتوانید اقدام به افتتاح حساب در ترکیه داشته باشید برای شما بسیار سخت خواهد بود چون دیگر کردیت کارت نخواهید داشت.

کار در ترکیه

کار در ترکیه در شهر استانبول

همان طور که قبلا نیز ذکر شد برای این که بتوانید کار در استانبول پیدا کنید می بایستی هم به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشید و هم تخصص هایی که مورد نیاز پیدا کردن کار در استانبول است را داشته باشید. البته لازم به ذکر است که به نسبت دیگر شهرهای ترکیه یافتن کار در استانبول به مراتب راحت تر است زیرا که بسیاری از شرکت های بزرگ و بین المللی در استانبول مستقر هستند و به تبع آن اعلان های شغلی در استانبول بسیار بیشتر از سایر شهرهای دیگر است. برای یافتن کار در استانبول می توانید هم به روزنامه های کثیرالانتشار روزانه مراجعه نمایید و هم از طریق سایت های کاریابی اقدام به یافتن شغل در استانبول نمایید. در طی بیست سال گذشته اقتصاد ترکیه جهش فوق العاده ای را تجربه کرده است و سهم عمده ای از آن مربوط می شود به بخش خصوصی، خدمات و صنعت. به دنبال رشد اقتصادی در ترکیه جستجو برای استخدام نیروی انسانی متخصص در ترکیه نیز افزایش چشمگیری داشته است. بهترین حالت برای یافتن کار برای اتباع خارجی در ترکیه و در استانبول بخش خدمات و صنعت می باشد.

کارهای فصلی در استانبول

ترکیه کشوری است که یکی از مهم ترین درآمدهای آن را صنعت توریسم به خود اختصاص داده است. در واقع باید به شما بگوییم که یکی از بهترین زمان ها برای پیدا کردن کار در استانبول زمان هایی است که صنعت گردشگری در ترکیه رونق دارد. شما اگر به زبان هایی به غیر از ترکی استانبولی مسلط باشید در واقع فرصت خوبی را برای استخدام شدن در این صنعت به دست خواهید آورد. البته شایان ذکر است که بیشتر کارگران فصلی که در صنعت گردشگری ترکیه مشغول به کار هستند برای مدت ۳ الی ۵ ماه استخدام می شوند. زیرا که فصول گردشگری در ترکیه از اواسط بهار الی اواخر تابستان می باشد.

کار موقت در استانبول
کار موقت در استانبول به معنای کار فصلی نمی باشد. این دو نوع کار تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. در کار موقت در استانبول و یا ترکیه شما در تمام ماههای سال می توانید اقدام به یافتن کار نمایید. البته به شما پیشنهاد می گردد به دنبال یافتن کارهای قانونی در ترکیه باشید. البته که برای استخدام اتباع خارجی در ترکیه حتما لازم است که کارفرما اجازه کار برای اتباع خارجی در ترکیه را اخذ نماید. همچنین شما قبل از یافتن کار در استانبول در ابتدا لازم است که مشکل اقامت در استانبول را حل و فصل نمایید یعنی اقدام به اخذ اقامت در ترکیه نمایید.

کار در ترکیه

شرایط اخذ ویزای کار در ترکیه

اگر به دنبال اخذ ویزای کاری هستید قبل از هر چیزی باید بدانید که شما می بایستی یک قرارداد کاری و یا پیشنهاد کاری از ترکیه داشته باشید البته فرقی نمی کند که این پیشنهاد کاری را زمانی که شما دریافت می کنید در داخل خاک ترکیه باشید و یا خارج از ترکیه. باید مدارک و اسناد کاری خود را به اداره مهاجرت ترکیه و همچنین اداره کار و امور اجتماعی در ترکیه تحویل دهید. باید در نظر داشته باشید که پروسه زمانی بررسی پرونده شما می تواند تا ۹۰ روز کاری به طول بیانجامد. در زمانی که درخواست شما در ترکیه پذیرفته شد شما حتما باید به کشور ترکیه مراجعه نمایید. و اقدام به اخذ ویزای کار نمایید و سپس برای اقامت این کشور اقدام نمایید. باید بدانید که بعد از گرفتن اقامت در ترکیه می توانید اقدام به شروع کار نمایید و گرنه قبل از آن نمی توانید به صورت رسمی و قانونی کار خود را در ترکیه شروع نمایید.

تمدید اجازه کار در کشور ترکیه

اولین قراردادی که بین شما و کارفرما در ترکیه بسته می شود معمولا یک ساله می باشد البته که مدت زمان این قرارداد توافقی می باشد. به شما پیشنهاد می گردد ۳۵ روز قبل از اتمام اجازه کار و اقامت در ترکیه نسبت به تمدید اجازه کار در ترکیه اقدام نمایید. برای مدت ۲ سال دیگر شما می توانید اجازه کار خود را با نظر مثبت کارفرما تمدید نمایید. بعد از دو سال اگر شما بار دیگر نیز تمام شرایط تمدید اجازه کار داشته باشید می توانید این بار برای مدت ۳ سال اجازه کار خود را تمدید نمایید. باید بدانید در صورتی که شما به مدت ۸ سال متوالی در ترکیه اقامت داشته و یا اجازه کار داشته باشید می توانید برای اجازه کار دایم اقدام نمایید. شما برای درخواست تمدید اجازه کار خود در ترکیه باید به وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا مراجعه نمایید.

هزینه های تقریبی درخواست کار در ترکیه

زبان مورد نیاز جهت مهاجرت به ترکیه از طریق کار

لازمه ی به کار رسیدن در هر کشوری این است که شما به زبان آن کشور مسلط باشید. مهمترین توصیه ما به شما هموطنانی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار را دارید، شرکت کردن در کلاس های فشرده آموزش زبان ترکی استانبولی یا دوره های TÖMER میباشد. تا رسیدن به سطحی که حداقل در حد متوسط توانایی صحبت کردن را به دست آورید. با یادگیری زبان ترکی استانبولی کارهایی به مراتب بهتر و با حقوق بالاتر می توانید کسب کنید. در غیر این صورت بالاجبار باید زمان زیادی را در کارهای سخت تر و با دستمزد کمتر شاغل شوید تا زبان ترکی را به مرور زمان بیاموزید.

چطور برای کار در ترکیه اقدام کنم؟

در این مقاله به صورت جامع به شراط مهاجرت کاری به ترکیه از طریق کار و شرایط کار در ترکیه آشنا شدیم. در حال حاضر ترکیه برای کسانی که قصد مهاجرت کاری دارند جز مقاصد به نسبت خوب مهاجرت به حساب می آید.در صورتی که حس میکنید به راهنمایی بیشتر در این مورد احتیاج دارید، مشاورین مجرب و برگزیده موسسه مشاوره مهاجرتی توسا آماده مشاوره رایگان و تخصصی به شما هستند. فاصله شما تا مهاجرت یک تماس است!

کار در ترکیه
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت اطلاع از آخرین اخبار مهاجرت به ترکیه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
↓ صفحات مهاجرت به ترکیه