مهاجرت به روسیه

مهاجرت به روسیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کشور روسیه از دیرباز برای مهاجرت ایرانیان از جمله گزینه های محبوب و مطرح بوده است که مهم ترین دلایل آن هم نزدیکی روسیه به ایران و همچنین راحتی اخذ ویزا و اقامت آن می باشد. روسیه بزرگ ترین و پهناور ترین کشور دنیا است و فراوانی منابع نفت و گاز این کشور را به قطبی ثروتمند در دنیا تبدیل کرده است. در این جا می توانیم این موضوع را مطرح کنیم که هزینه های زندگی در کشور روسیه برای ایرانی ها به نسبت معقول تر هست، در ادامه مقاله به تفصیل موارد مختلف را بررسی خواهی کرد.

درباره روسیه

روسیه یا Россия پهناورترین کشور جهان است و یک کشور فراقاره ای محسوب می شود که در شمال اوراسیا قرار گرفته و با اقیانوس های آرام و منجمد شمالی، دریاهای خزر، سیاه و بالتیک و همچنین ۱۴ کشور کشور آسیایی و اروپایی هم مرز می باشد. روسیه که به دو بخش روسیه اروپایی و روسیه آسیایی تقسیم می شود، در گذشته حدود ۷۷ درصد شوروی سابق را تشکیل میداد. روسیه از لحاظ فرهنگی یک کشور رنگارنگ می باشد که حدود ۱۶۰ گروه مختلف از فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون در این کشور زندگی می‌کنند. داستایفسکی، مایا پلیستسکایا، تولستوی، چخوف و نینا بربروا از جمله مشاهیر فرهنگی روسیه هستند.

سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، یکاترینبورگ، کازان و امسک نیز از جمله شهرهای مهم این کشور میباشند. روسیه ۹ منطقه زمانی دارد. کالینینگراد که در بخش اروپایی قرار دارد یک ساعت از وقت مسکو عقب تر و ماداگان در شرق روسیه حدود ۸ ساعت از وقت مسکو جلوتر است.
روسیه دارای جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعت گردی فراوانی است، متروی مسکو، کاخ و کلیسای کرملین، مسجد قل شریف، موزه های تریتیاکوف و پوشکین، کاخ های کاترین و مقبره لنین از جمله این موارد هستند. این کشور دارای آب‌و هوای بسیار سرد است که حتی برخی از نواحی این کشور قابل سکونت نیستند.

روش های مهاجرت به روسیه

بطورکلی مهاجرت به روسیه انواع مختلفی دارد که در ادامه بصورت تیتر وار این روش ها را نام برده و مزایا و معایب هرکدام را بررسی میکنیم:

که در این میان مهاجرت تحصیلی متداول ترین روش است.

مهاجرت تحصیلی به روسیه

برای مهاجرت تحصیلی به روسیه، متقاضیان تحصیل در این کشور برای ورود به مقطع کارشناسی یا رشته های علوم پزشکی نیاز به گذراندن دوره ای به نام پادفک دارند که در این دوره، متقاضی برای تحصیل در دانشگاه آماده و همچنین زبان آن تقویت خواهد شد. درروسیه امکان تحصیل به دو زبان روسی یا انگلیسی امکان پذیر می باشد. تحصیل به زبان انگلیسی از سال های گذشته مورد تاییدوزارت بهداشت نیز قرار گرفته اما باید توجه داشته باشید که دانشجو قبل از شروع به تحصیل ملزم به اخذ مدرک A2 زبان روسی میباشد، یعنی متقاضیان حتما می بایست این زبان را گذرانده و یاد بگیرند.
تحصیل در مقطع لیسانس کشور روسیه ۴ سال، رشته پزشکی ۶ سال و رشته دندانپزشکی ۵ سال به طول می انجامد. متقاضیانتحصیل در روسیه باید دارای حداقل مدرک دیپلم ۱۲ ساله باشند و برای مقاطع ذکر شده اقدام تا سن ۳۰ سال امکان پذیر است. ازمهمترین سوالات هر متقاضی اینست که آیا همزمان با تحصیل اجاره کار نیز وجود دارد یا خیر؟ که خوشبختانه جواب بله می باشد، اماباید توجه کنید که بخش زیاد مردم روسیه فقط مسلط به زبان روسی هستند و شما برای کار یا ارتباط با مردم میبایست به زبان روسی خوبی مسلط باشید.
وجود دانشگاهایی با رنک خوب QS، نیز از موارد مهم تحصیل در این کشور است، بطور کلی مدارک دانشگاه های این کشور دارای اعتبار خوب و بالایی هستند.
دانشجویان خارجی که در کشور روسیه تحصیل می کنند در ابتدا اقامت موقت تحصیلی گرفته، بعد از فارغ التحصیلی می تواننددرخواست اقامت دائم دهند و در صورت داشتن حداقل یکسال سابقه کار در رشته تحصیلی خود پس از فارغ التحصیلی، میتوانندشهروندی کشور روسیه را نیز اخذ نمایند.

هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه، اخذ ویزای بسیار آسان بدون معطلی سفارت، دارای دانشگاه هایی با رنکینگ خوب، وجوددانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، عضو بودن در معاهده بولونیا (اتحادیه اروپا)
و عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای ویزا از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به روسیه است.

مهاجرت کاری به روسیه

در این روش نیازمند این هستید که از یک شرکت معتبر روسی دعوتنامه ی کاری داشته باشید که تمامی مراحل جستجوی کار تا قبل از صدور ویزا را باید خود متقاضی انجام دهد.
لازم به ذکر است که شما بعد از گرفتن قرارداد کاری و سپس ویزای کار می بایستی به امور مهاجرت کشور روسیه (GUVM) مراجعه کنید و مجوز کار را دریافت نمایید.
دو نوع ویزای کار روسیه وجود دارد; ویزای مولتی پل (چند بار ورود) و ویزای یک بار ورود
ویزای یک بار ورود ویزای پایه و 90 روزه صادر می شود ولی ویزای مولتی بلند مدت تر است و حداکثر تا یک سال می باشد.
پس از اخذ قرارداد کاری باید مدارک زیر را به سفارت روسیه برای اخذ ویزا ارائه دهید:
• پاسپورت معتبر با 6حداقل ماه اعتبار
• فرم تکمیل شده ی درخواست ویزای کار
• مدارک تحصیلی به همراه ترجمه ها
• بیمه درمانی
• دو قطعه عکس 4*3 با زمینه سفید
• دعوتنامه کاری از شرکت و کارفرمای مربوطه
• رسید پرداخت هزینه ی واریزی به سفارت برای تایم مصاحبه کاری
معمولا فرآیند بررسی مدارک و صدور ویزا بسته به کشوری که اقدام میکنید معمولا 30 روز کاری است.
شما با دریافت ویزای کاری روسیه امکان دریافت ویزای همراه هم دارید، همچنین میزان حقوق نیروی کار متخصص معمولا بالا می باشد و پس از گذشت 5 سال می توانید اقامت دائم این کشور را بگیرید، در هر سال حدود 14 روز مرخصی با حقوق دارید.
حداکثر سن برای دریافت ویزای کاری روسیه 40 سال می باشد که البته وجود سابقه کاری بالا و تحصیلات مرتبط با آن لازمه ی انجام این پروسه است.
دانستن زبان انگلیسی و روسی یکی از فاکتور های اصلی مهاجرت کاری به این کشور است.
در سال 2021 روسیه فهرستی از مشاغل موردنیاز خود را منتشر کرد که شغل های زیر جزئی از آن لیست بودند:

مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری

باتوجه به ازدیاد منابع در کشور روسیه، سرمایه گذاری یکی از روش های خوب برای مهاجرت به این کشور است. ثبت شرکت، خرید ملک و کارآفرینی از جمله راه های سرمایه گذاری در روسیه هستند که البته همه ی آن ها به اقامت دائم منجر نمی شوند پس اگر قصد اخذ اقامت دائم روسیه را دارید باید خیلی ریزبین و دقیق باشید.
ثبت شرکت:
یکی از روش های سرمایه گذاری در روسیه از طریق ثبت شرکت است که اتفاقا در این روش می توانید اقامت دائم را نیز اخذ نماید، ثبت شرکت در روسیه نیازمند حداقل 10 هزار روبل سرمایه می باشد.
برای ثبت شرکت و دریافت اقامت موقت 3 ساله با هر سرمایه ای می توان اقدام به ثبت شرکت کرد اما در سال 2020 روسیه طرحی را ایجاد کرد ازطریق ثبت شرکت با مبلغ 10 الی 50میلیون روبل (حدود 150 هزار دلار)می توان اقامت دائم را دریافت کرد که در این نوع سرمایه گذاری استخدام 10 نفرنیروی کار روسی الزامی است.
خرید ملک:
خرید ملک هم نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود اما باید توجه داشته باشید که از این طریق نمی توانید اقامت دائم بگیرید، در این روش بایستی ملکی به ارزش 400 هزار دلار خریداری کنید تا پس از 3 سال زندگی در روسیه بتوانید برای اقامت دائم اقدام کنید.
بهترین روش برای سرمایه گذاری در روسیه ثبت شرکت است زیرا علاوه بر گسترش کسب وکار و درآمد زایی می توانید برای اقامت دائم هم اقدام کنید.

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج و تولد:

در روش ازدواج پس از درنظر گرفتن شرایط و ضوابط قانونی و صحت و سقم واقعی بودن ازدواج میتوان تابعیت را گرفت، بطورکلی دصورت ازدواج با فرد روسی میتوان اقدام به دریافت اقامت موقت سپس اقامت دائم و درنهایت پاسپورت نمایید.پروسه ازدواج به یک شهروند روسی می تواند در کشور روسیه و یا در کشور محل اقامت فرد متقاضی باشد که پس از ازدواج و ورود به خاک روسیه فرد براب دریافت اقامت موقت اقدام می کند و تا زمان دریاقت اقامت دائم دولت روسیه برای اطمینان از واقعی بودن جریان ازدواج در زمان های از پیش تعیین نشده به محل اقامت و زندگی زوجین سرکشی می کنند، لازم به ذکر است که می بایستی حتما 3 سال از ازدواج بگذرد تا بتوان برای تابعیت روسیه درخواست داد.بدیهی است که پس از ازدواج فرد غیر روس میتواند بصورت طبیعی و قانونی در کشور روسیه به کار کرن یا ادامه تحصیل نیز مشغول شود و از این بابت هیچ ممانعتی وجود نخواهد داشت.
روسیه از سیستم خون برای تابعیت فرزند متولد شده استفاده می کند یعنی اگر کسی فرند خود را در روسیه به دنیا بیاورد نمی تواند آن فرزند تابعیت روسیه را داشته باشد برای اخذ تابعیت متولد شده باید حتما یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:
• هردو والدین روس باشند
• یکی از والدین روس و دیگری تبعه خارجی باشد و کودک در روسیه متولد شده باشد
• یکی از والدین روس و دیگری تبعه خارجی باشد و کودک در روسیه به دنیا نیامده باشد و تابعیت کشور خاصی را نداشته باشد
• هر دو والدین تبعه خارجی باشند (اقامت موقت یا دائم روسیه را داشت باشند) و فرزند متولد شده بنا به دلایل قانونی و منطقی نتواند هیچ کدام از تابعیت های والدین را داشته باشد

هزینه های زندگی در روسیه

علاوه بر اینکه هزینه های زندگی در کشور روسیه مقرون به صرفه است، دولت خدمات بانکی قابل توجهی را برای مهاجران درنظر دارد بدین صورت که افرادی که به روسیه مهاجرت می کنند می توانند با افتتاح حساب بانکی ویزا کارت یا مستر کارت دریافت نمایند که از هر دو کارت میتوان به راحتی در کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کرد و در حساب شخصی خود می توانید هر سه نوع پول روبل، دلار و یورو را داشته باشید.
انواع کارت های بانکی روسیه عبارتند از:
• مستر کارت
• ویزا کارت
• میر کارت (مربوط به سیستم داخلی کشور روسیه)
برای یک فرد مجرد هزینه زندگی ماهانه در روسیه بین 400 تا 500 دلار متغیر است این درحالی است که برای یک خانواده 4 نفره بدون درنظر گرفتن اجاره خانه تقریبا 1600 دلار در ماه بصورت میانگین می باشد.
البته هزینه های زندگی کاملا و صد در صد به شهر محل سکونت بستگی دارد بصورتی که در شهری مثل مسکو هزینه ها بالاتر است و بعد از آن سن پترزبورگ در صدر هزینه ها هستند علاوه بر آن هزینه ها به لایف استایل و اهداف هر شخص هم بسیار بستگی دارد.در جدول زیر بصورت میانگین هزینه ماهانه زندگی یک خانواده در شهرهای بزرگ و پرطرفدار روسیه را تخمین زده ایم:
شماره شهر هزینه زندگی
1 مسکو 1338 دلار ماهانه
2 سن پترزبورگ 1163 دلار ماهانه
3 کازان 860 دلار ماهانه
4 اورنبورگ 680 دلار ماهانه
5 آستاراخان 630 دلار ماهانه
6 تومسک 584 دلار ماهانه

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان مهاجرت به روسیه و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با روسیه