تحصیل در لهستان

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

از جمله مزایای بزرگ زندگی و مهاجرت به این کشور مقرون به صرفه بودن آن می باشد. در لهستان فرصت های شغلی بسیار دست یافتنی هستند همین امر باعث پایین آمدن نرخ بیکاری شده است.آب و هوای کلی لهستان یک ویژگی انتقالی و بسیار متغیر بین انواع دریایی و قاره ای دارد.

شش فصل را می توان به وضوح متمایز کرد. به شکل دایره ای نامنظم، از شمال با دریای بالتیک، از شمال شرق با روسیه همسایه است.این کشور در سال 2007 به منطقه شنگن پیوست.

در نتیجه بررسی پاسپورت در مرزهای لهستان با آلمان، اسلواکی، جمهوری چک و لیتوانی لغو شد. عملاً به این معنی است که افراد پذیرفته شده در منطقه شینگن می توانند بدون هیچ مشکلی بین کشورهای منطقه شینگن بدون کنترل مرزهای داخلی و دریایی از پرتغال تا لهستان و از یونان تا فنلاند سفر کنند.

به طور خلاصه لهستان

تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان ایده آل ترین و مناسب ترین راه برای مهاجرت به این کشور می باشد چرا که نیاز به یادگیری زبان سخت لهستانی نیست و با زبان انگلیسی به راحتی می توانید در لهستان ادامه دهید.

دانشگاه های با رنکینگ بالا و راحتی اخذ پذیرش از دانشگاه های لهستان موجب محبوبیت مهاجرت تحصیلی به این کشور شده است.

ضمن اینکه تمامی دانشجویان می توانند درحین تحصیل بصورت پاره وقت و به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند، دریافت ویزای تحصیلی لهستان به مراتب آسان تر از سایر کشورهای اروپایی می باشد.

برای هزینه های پایین تحصیل و زندگی، اگرچه لهستان روند توسعه سریع اقتصادی را پشت سر می گذارد، اما هزینه زندگی هنوز به طور قابل توجهی کمتر از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا است.مبلغ کل 450-600 یورو برای تامین هزینه اولیه اقامت، غذا و حمل و نقل کافی است.

مزایای دریافت ویزای تحصیلی لهستان

تحصیل رایگان در لهستان

تحصیلات آکادمیک برای شهروندان لهستانی کاملا رایگان می باشد، چنانچه قصد ادامه تحصیل بصورت رایگان دارید می توانید در امتحانات ورودی موردنظر دانشگاه های لهستان و همچنین آموزش دوره ی زبان لهستانی بپردازید، درغیراینصورت ملزم به پرداخت شهریه می باشید.

سیستم آموزشی لهستان

مؤسسات آموزش عالی لهستان در برنامه‌های تبادل دانشجوی بین‌المللی شرکت می‌کنند و در توافق‌های دوجانبه و برنامه‌های مبادله فردی که توسط مدارس خاص دنبال می‌شوند، شرکت می‌کنند.

دانشگاه های لهستان مطالعات با کیفیت بالایی ارائه می دهند و بخشی جدایی ناپذیر از فضای آموزشی اروپا هستند. همه دانشگاه های پیشرو، برنامه هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که شامل پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، بازرگانی و مالی می شود.لهستان در فرآیند بولونیا مشارکت فعال دارد.

از سال تحصیلی 2007/2008 سیستم آموزش عالی لهستان به سه مرحله تقسیم شده است که عبارتند از:

 این سیستم برای تمامی رشته های تحصیلی به جز حقوق، داروسازی، روانشناسی، دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی که همچنان بر اساس نظام دو مرحله ای (کارشناسی ارشد و دکتری) هستند، اعمال می شود.

سال تحصیلی به دو بخش تقسیم می شود: ترم پاییز (اکتبر تا اواسط فوریه) و ترم بهار (اواسط فوریه تا ژوئن). هر یک از آنها با دوره امتحان به پایان می رسد.

تحصیلات تمام وقت به زبان لهستانی در موسسات آموزش عالی دولتی برای دانشجویان لهستانی و خارجیانی که تحصیلات خود را در لهستان با شرایطی که برای شهروندان لهستانی قابل اجرا است شروع می کنند رایگان است. این شامل شهروندان اتحادیه اروپا/EEA و دانشجویانی که دارای منشور لهستانی هستند .

سایر اتباع خارجی ملزم به پرداخت شهریه هستند که به طور میانگین هزینه ها در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی توسط خود موسسه تعیین می شود. هزینه تحصیل از 2000 تا 6000 یورو برای هر ترم متغیر است و به موسسه و برنامه تحصیلی بستگی دارد. مثلا برای برنامه های MBA هزینه شما حدود 8000 تا 12000 یورو در سال است.

پزشکی و دندانپزشکی در لهستان

ورود به رشته های علوم پزشکی در لهستان همانند دیگر کشورهای اروپایی نیازمند آزمون ورودی می باشد با این تفاوت که سازوکار این آزمون و شرایط ورود به دانشگاه های لهستان به مراتب آسان تر از دیگر کشورهای اروپایی هست.

کلیه پذیرش های رشته های پزشکی از ابتدای ماه فوریه هرسال آغاز می شود.زیست، شیمی و  فیزیک از جمله دروس مورد نیاز برای شرکت در آزمون ها می باشند.یکی از مزیت های تحصیل رشته های مرتبط با پزشکی در لهستان این است که به زبان انگلیسی ارائه می شوند.برای آمادگی شرکت در آزمون های مختلف و کسب موفقیت می توانید در دوره های پری مدیکال شرکت کنید.این دوره ها در کشورهای مختلف برگزار می شوند و برای متقاضیان ایرانی به صرفه ترین آنها با توجه به کیفیت استثنایی و آمار موفقیت، کشورهای همسایه برگزار کننده می باشند.

تحصیل در لهستان

دانشگاه ورشو لهستان

دانشگاه ورشو(Universitas Varsoviensis) یک دانشگاه دولتی در ورشو، لهستان است. این موسسه که در سال 1816 تأسیس شد، بزرگترین موسسه آموزش عالی در کشور است که 37 رشته تحصیلی مختلف و همچنین 100 تخصص در علوم انسانی، فنی و علوم طبیعی ارائه می دهد.دانشگاه ورشو متشکل از 126 ساختمان و مجتمع آموزشی با بیش از 18 دانشکده است:

دانشگاه ورشو یکی از برترین دانشگاه های لهستان است. این دانشگاه توسط مجله Perspektywy به عنوان بهترین دانشگاه لهستان در سال های 2010، 2011، 2014 و 2016 رتبه بندی شد.این دانشگاه سالانه حدودا 50هزار دانشجو می پذیرد.

شهریه دانشگاه ورشو بسته به رشته و مقطع تحصیل متفاوت میباشد، بصورت تقریبی شهریه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از 2000 تا 5000 دلار متغیر می باشد و همچنین شهریه رشته های پزشکی و علوم پزشکی بین 11000 تا 15000 متغیر می باشد.

دانشگاه های برتر لهستان

دانشگاه ورشو

رتبه جهانی دانشگاه ورشو 284 می باشد و این دانشگاه بورسیه هایی را نیز ارائه می دهد که گرفتن این بورسیه ها در پایین آوردن شهریه های تحصیل بسیار موثر می باشد.بورسیه تحصیلی رکتور، بورسیه کمک هزینه و بورسیه اراسموس از جمله بورسیه های دانشگاه ورشو هستند.

دانشگاه صنعتی کراکو

این دانشگاه بصورت رسمی توسط وزارت علوم و آموزش عالی لهستان شناخته شده و از جمله قدیمی ترین موسسات آموزش عالی در لهستان می باشد.دانشکده های این دانشگاه عبارتند از :

دانشگاه آدام میکیویچ پوزنان

این دانشگاه یکی از مرکزهای مهم لهستان در شهر پوزنان می باشد که از نام یک شاعر پر ذوق لهستانی برگرفته شده است.مقاطع مختلف در این دانشگاه به زبان های انگلیسی، آلمانی و لهستانی تدریس می شوند.

دانشگاه نیکولوس کپرنیک

این دانشگاه در سال 1945 در تورون تاسیس شد بصورت غیرانتفاهی می باشد ، پذیرش برای دانشجویان خارجی دارد.دانشگاه نیکولوس جز کوچکترین دانشگاه های لهستان می باشد و رشته های پزشکی و تمامی رشته های مرتبط با علوم پزشکی را دارد.رتبه ای این دانشگاه توسط تایمز بین 1000 تا 1200 قرار دارد همچنین دارای دو بیمارستان تحقیقاتی و توانبخشی می باشد.

دانشگاه صنعتی لودز

این دانشگاه در سال 1945 تاسیس شد و از جمله دانشگاه های فنی لهستان می باشد.درحال حاضر حدود 14000 دانشجو مشغول تحصیل هستند.برخی از رشته های این دانشگاه عبارتند از :

دانشکده پزشکی دانشگاه لودز همچنین یکی از عالی ترین و برترین موسسات در رشته پزشکی در لهستان نیز می باشد.

تحصیل در لهستان

وضعیت سکونت دانشجویان

دانشجویان می توانند در خوابگاه ها زندگی کنند یا می توانند آپارتمان های شخصی اجاره کنند. بسیاری از آنها در آپارتمان های بزرگتر اتاق اجاره می کنند.

 

خوابگاه‌ها

بسیاری از دانشگاه های لهستان خوابگاه های خود را دارند که معمولا ارزان ترین محل اقامت برای دانشجویان است. استاندارد خوابگاه ها متنوع است، بنابراین بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی آنها را بررسی کنید. بررسی هزینه های یک خانه دانشجویی خاص مناسب است. هزینه اقامت در خوابگاه در حدود 60-80 یورو در ماه برای اتاق مشترک و بین 100-150 یورو برای اتاق یک نفره متغیر است.

آپارتمان/اتاق های خصوصی

بسیاری از دانشجویان خارجی آپارتمان اجاره می‌کنند/آنها را با همکارانشان به اشتراک می‌گذارند یا اتاقی را در یک آپارتمان بزرگ‌تر اجاره می‌کنند. هزینه اتاق بستگی به شهر دارد. میانگین اجاره ماهانه اتاق بین 150 و 200 یورو است. هزینه اجاره آپارتمان به شهر، موقعیت و اندازه آن بستگی دارد. میانگین اجاره ماهانه آپارتمان کوچک یک اتاقه در ورشو حدود 400 یورو است.

سخن آخر

لهستان گزینه ای بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی به اروپا می باشد از این رو مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است. صدور ویزای تحصیلی لهستان معمولا بین 3 الی 4 هفته زمان میبرد.

تحصیل در رشته ی پزشکی و سایر رشته های مرتبط با علوم پزشکی در این کشور بسیار مورد توجه می باشد و لهستان محدودیتی برای صدور پذیرش به متقاضیان را ندارد.

سوالات متداول

همانند دیگر کشورهای اروپایی لیسانس 3 و4 ساله و ارشد 2 و3 ساله است.

بله- تحصیل به زبان انگلیسی در لهستان امکان پذیر است.

برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس شهریه بین 2000 تا 6000 یورو در سال متغیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت اطلاع از روش های تحصیل در لهستان و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با لهستان