مهاجرت به رومانی

مهاجرت به رومانی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

رومانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که اخیرا به عضویت کشورهای حوزه شنگن نیز پیوسته است، این بدان معناست که افرادی که اقامت قانونی این کشور را در زمینه های مختلف تحصیلی، کاری یا سرمایه گذاری اخذ می کنند، می توانند همانند مقیمان سایر کشورهای حوزه شنگن، بدون ویزا در این حوزه تردد کنند و به کشورهایی مثل آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، اتریش و کشورهای دیگه این بخش نیز سفر داشته باشند. رومانی از کشور های مهاجر پذیر و روبه رشد اروپاست، همچنین شرایط خوب زندگی، هزینه های پایین، سهولت در اخذ ویزا، راحتی تحصیل فرزندان در مدارس و دانشگاه های خوب و امنیت بالا از جمله دلایل افراد برای مهاجرت به رومانی می باشد. امور مهاجرتی و اقامتی این کشور تحت نظارت سازمان بازرسی کل مهاجرت (GII) قرار دارد.

تحصیل در آلمان

درباره رومانی

رومانی یا به زبان رومانیایی همان România، یکی از کشورهای شرق اروپاست که با کشورهای مجارستان، صربستان، اوکراین، بلغارستان و مولداوی همسایه می باشد و پایتخت این کشور نیز بخارست نام دارد.
رومانی از نظر وسعت، نهمین کشور اتحادیه اروپا و از نظر جمعیت، هفتمین کشور در اتحادیه اروپاست. رومانی همچنین از اعضای سازمان ناتو نیز میباشد. مردم رومانی، مسیحی هستند و از آمیزش قوم بومی داس ها که قومی هند و اروپایی هستند با رومی ها پدید آمده است و زبانشان رومانیایی میباشد. این زبان از ریشه لاتین و با زبان ایتالیایی هم خانواده است.

پایتخت و بزرگترین شهر : بخارست
زبان رسمی : رومانیایی
دین : اکثریت مسیحی
مساحت : 238,397 کیلومتر مربع
جمعیت : 19,053,815 نفر
پیش شماره تلفن : 40+

در رومانی که پر از امکانات تفریحی و شهری می باشد و همچنین از زیباترین کشورهای دنیاست، فرهنگی غنی وجود دارد. شهرهای قدیمی متعدد و تاریخی در این کشور نظیر شهر تیمشوآرا برای آن منطقه یک سرمایه محسوب میشود. شهر تیمشوآرا در سال ۲۰۲۳ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را از آن خود کرده و این اتفاق برای کشور رومانی بسیار حائز اهمیت میباشد. عنوان پایتخت فرهنگی اروپا از برنامه های مهم و قدیمی در کل اروپا است و به مسئولیت‌پذیری بالایی نیاز دارد. همچنین رومانی از جمله کشورهای صدر اروپا در سرعت اتصال به اینترنت میباشد و در سال ۲۰۲۱ رتبه پنجم جهان را در این موضوع کسب کرده است.

بخارست، تیمشوآرا، کلوژ نپوکا، سیبیو، یاش، سوچاوا، بوشته، براشوو، کونستانسا و … از جمله مهترین شهرهای این کشور می باشند.
یکی از مهمترین بخش‌های پیشرفت کشور رومانی در زمینه آموزش و تحصیل است. تحصیل در این کشور به طور جدی دیده می‌شود و مشخص است که پیشرفت‌های روتین در این زمینه توانسته به نتیجه صحیحی دست یابد.

روش های مهاجرت به رومانی

مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل
مهاجرت به رومانی از طریق کار
مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری
مهاجرت به رومانی از طریق همراه
مهاجرت به رومانی از طریق ازدواج
مهاجرت به رومانی از طریق تولد

تحصیل در آلمان

مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل

مهاجرت به رومانی از طریق تحصیل یکی از بهترین روش های مهاجرت به این کشور، قاره اروپا و همچنین حوزه شنگن میباشد. تحصیل در رومانی دارای مزیت های مختلفی از جمله:
_ اخذ ویزای تضمینی، آسان و راحت
_ پذیرش بدون آزمون
_ هم با مدرک و هم بدون مدرک زبان میشه اقدام کرد
_ شهریه های ارزان
_ هزینه زندگی بسیار پایین
_ دانشگاه ها و مدارک تحصیلی معتبر در کل دنیا
_وجود دانشگاه های مورد تایید وزارتین ایران
_ ۲۸ ساعت اجازه کار دانشجویی در هفته
_امکان اقدام بدون مدرک زبان
_ امکان تحصیل به زبان های مختلف(انگلیسی، رومانیایی، فرانسوی و …)
_امکان پذیرش برای کورس های زبان و مقدماتی
_ رومانی عضو اتحادیه اروپاست
_ عضویت شنگن (یعنی با تحصیل در این کشور میتونی بدون ویزا در این حوزه تردد کنی و به کشورهایی مثل آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، اتریش و کشورهای دیگه این بخش هم سفر کنی)
میباشد. برای مقاطع مختلف از جمله دوره های زبان یا پادفک، دوره های پری مدیکال، لیسانس، رشته های پزشکی، فوق لیسانس و دکترا امکان اقدام وجود دارد. دانشجویان بین المللی که ویزای تحصیلی رومانی را دریافت می کنند، همچنین می توانند همراه داشته باشند و برای همراه خود نیز ویزا بگیرند. برای پذیرش از دانشگاه های رومانی باید در ددلاین های مشخص که معمولا از ۱۰ بهمن ماه تا ۱۰ تیر ماه می باشد اقدام کنید و برای موفقیت بیشتر این پروسه، برای چند دانشگاه اپلای شود. اقدام در زمان های اولیه و زودتر با توجه به نوع پذیرش و تکمیل ظرفیت دانشگاه های این کشور که در چند مرحله صورت میگیرد، دارای موفقیت بیشتری خواهد بود.

_مدارک تحصیلی + ترجمه
_عکس پرسنلی
_ پاسپورت و شناسنامه + ترجمه
_گواهی سلامت + ترجمه
_اقرار نامه آدرس + ترجمه
_وکالتنامه + ترجمه
_مدرک زبان آیلتس، تافل هوم ادیشن، دولینگو (اختیاری)
_توصیه نامه و CV + ترجمه

دوره های زبان یا مقدماتی در رومانی یک سال، مقطع لیسانس ۳ یا ۴ سال، پزشکی و دندانپزشکی ۶ سال، داروسازی ۵ سال، فوق لیسانس ۲ سال و مقطع دکترا تا ۵ سال نیز به طول می انجامد. تحصیل در این کشور دارای محدودیت سنی کمتری نسبت به بقیه کشورهاست و شرایط خوبی برای اقدام و تحصیل وجود دارد. برای رشته های غیر از پزشکی در مقاطع کارشناسی و ارشد بورسیه فول فاند دولت رومانی وجود دارد که در صورت پذیرفته شدن، تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش میدهد.

مهاجرت به رومانی از طریق کار

مهاجرت به رومانی از طریق کار در مهارت ها و مشاغل مختلف امکان پذیر است. ویزای کاری کشور رومانی در ابتدا یک ساله صادر میشود و افراد پس از این باید در سه نوبت ویزای خود را تمدید نمایند. برای کار در این کشور نیز متقاضی باید یا دارای تحصیلات دانشگاهی و یا یک مهارت به همراه حداقل یک تا دوسال سابقه کار باشد. برای کار با تحصیلات دانشگاهی، متقاضی باید ابتدا مشاغل مورد نیاز در این کشور را بررسی نمایید، مدارک مورد نیاز را ارائه دهید، با کار فرما مصاحبه کنید و در صورت توافق مشترک اقدام به قرارداد نمایید و سپس نسبت به اخذ ویزا اقدام کنید. اگر دارای مهارت و یا مشاغل آزاد مثل نجار، کابینت ساز، لوله کش، آشپز، جوشکار، تراشکار و موارد دیگر هستید تنها داشتن مدرک تحصیلی دیپلم کافی است و به داشتن مدرک دانشگاهی و همچنین در اکثر موارد نیازمند داشتن مدرک زبان نیستید. برای این نوع مشاغل معمولا افراد باید از زمان کار کردن خود و انجام مهارتشان ویدیویی ۲ تا ۵ دقیقه ای بگیرند و توضیحات لازم را نیز ارائه دهند. مدارک خود را برای ترجمه و تایید به رومانی فرستاده و در صورتی که توسط کارفرمایی پذیرش شوند، نسبت به قرارداد کاری و سپس اخذ ویزای یکسال اقدام کنند. افرادی که دارای ویزای کاری رومانی هستند داری اجازه برای بردن همراه و اخذ ویزا برای آنان نیز می باشند.
در مشاغل آزاد معمولا اسکان، خوراک و ایاب ذهاب برای رفتن به محل کار توسط کارفرما برای کارگر علاوه بر حقوق مهیا خواهد شد.
نرخ بیکاری در کشور رومانی حدود ۵/۴٪ و نرخ تورم ۱۰/۲۵٪ است و میانگین حقوق حدود ۷۷۰ تا ۸۰۰ دلار آمریکا در هر ماه میباشد.(هزینه های زندگی در رومانی به نسبت سایر کشورهای اروپا بسیار پایین می باشد.)
لازم به ذکر است امکان ثبت شرکت و خود اشتغالی نیز برای افراد در کشور رومانی امکان پذیر است.

مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به رومانی از طریق سرمایه گذاری های مختلف امکان پذیر است، اما یکی از مهترین روش ها اقدام از طریق خرید ملک میباشد، که افراد برای اخذ اقامت از این طریق میبایست ملکی به ارزش حداقل 250 هزار یورو خریداری نمایند. از دیگر روش های سرمایه گذاری در این کشور خرید ارواق قرضه و همچنین بخش های تجاری مانند سهام هتل، مشارکت در ساخت و ساز و مواردی مانند فروشگاه های زنجیره ای میباشد.
معمولا از طریق پروسه های سرمایه گذاری در رومانی پس از گذشت ۵ سال می‌توان نسبت به اخذ اقامت دائم اقدام کرد. رومانی از کشورهای در حال توسعه اروپا میباشد و از پروسه های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران استقبال میکند. مهاجرت از این طریق زیاد پیچیده نیست و به راحتی پس از تحقیقات و ارزیابی های مختلف می توان اقدام نمود. برای پیشگیری از ضرر و زیان های احتمالی بهتر است یک مشاور با تجربه در کنار خود داشته باشید، شرایط اقتصادی و مالی را بهتر بررسی کنید و برای انجام دقیق پروسه از توانایی های موسسات معتبر استفاده نمایید.

تحصیل در آلمان

مهاجرت به رومانی از طریق ازدواج و تولد

مهاجرت به رومانی و اخذ اقامت از طریق ازدواج یا تولد نیز امکان پذیر است. برای مهاجرت از طریق ازدواج قطعا یکی از زوجین باید رومانیایی باشد، حداقل سن طرفین بالای ۲۱ سال باشد و همچنین سند و سوابق رسمی این ازدواج نیز وجود داشته باشد. اقدام از این روش کمی سخت است به این دلیل که زوجین باید عشق، تفاهم، وضعیت مالی مناسب برای اداره زندگی، سابقه عدم طلاق قبلی، اختلاف سنی کم و موارد مختلف دیگری را ثابت کنند تا نشان دهند که ازدواجشان صوری نیست. در صورتی که سه الی پنج سال از زندگی زوجین گذشته باشد، در صورت عدم وجود هیچ گونه مشکل و بررسی وضعیت توسط دولت رومانی، می توان نسبت به اخذ اقامت دائم اقدام کرد.

 

مهاجرت به رومانی از طریق تولد فرزند تقریبا همانند کشورهایی است که از سیستم خون پیروی می کنند، و فقط طبق مواردی که :
* فرزند متولد شده در رومانی از والدین رومانیایی
* فرزند متولد شده در خارج از رومانی از والدین رومانیایی
* تولد فرزند در رومانی از والدین نامعلوم (فرزند خواندگی)
امکان اقدام برای تابعیت فرزندان متولد شده وجود دارد.

تحصیل در آلمان

اخذ پاسپورت رومانی

برای اخذ پاسپورت رومانی و همچنین تابعیت این کشور شرایط مختلفی وجود دارد و طی تعداد سال های مختلفی امکان پذیر است، اما به طور کلی و معمول افرادی که به واسطه ویزا و اقامت های مختلف مثل تحصیل، کار یا ثبت شرکت در این کشور، به مدت ۷ سال در کشور رومانی زندگی کرده باشند، می توانند درخواست پاسپورت کنند که پس از بررسی و ارزیابی مدارک و اسناد شما و اینکه واحد شرایط هستید یا خیر، تابعیت و پاسپورت رومانی به افراد اعطا می گردد. فارق از مسائل تابعیت، در کشور رومانی شرایط بسیار خوبی برای تحصیل و کار وجود دارد.

شهرهای مهم رومانی

شهرهای مهم رومانی که بیشتر از بقیه شهرها مورد توجه و مقصد مهاجران خارجی هستند، چهار شهر بخارست، تیمی شوآرا، یاش و کلوژ نپوکا هستند.

بخارست: بزرگترین شهر و پایتخت کشور رومانی می باشد. این شهر که دارای آب هوای معتدل قاره ای است، حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و از طریق پرواز، قطار و یا اتوبوس به سایر شهرها دسترسی دارد. این شهر پر از مراکز تاریخی، فرهنگی، گردشگری و همچنین خدمات و امکانات رفاهی می باشد. بخارست قلب رومانی محسوب می شود و هزینه های زندگی در این شهر به نسبت پایتخت سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه می باشد. سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر از این شهر بازدید میکنند.
تیمی شوآرا: از شهرهای قدیمی و تاریخی در رومانی است که برای آن منطقه یک سرمایه محسوب میشود. شهر تیمشوآرا در سال ۲۰۲۳ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را از آن خود کرده و این اتفاق برای کشور رومانی بسیار حائز اهمیت میباشد. عنوان پایتخت فرهنگی اروپا از برنامه های مهم و قدیمی در کل اروپا است و به مسئولیت‌پذیری بالایی نیاز دارد. تیمیشوارا یکی از مراکز اقتصادی و تجاری مهم در رومانی است و دانشگاه ویکتور بابش از دانشگاه های مطرح رومانی در این شهر قرار دارد.
یاش: شهری است که جالبه بدونید مردمش گروهی از اقوام ایرانی تبار هستند که از قرون وسطا به رومانی و مجارستان مهاجرت کرده اند. یاش یک مرکز سیاسی و فرهنگی در رومانی محسوب می شود که نخستین روزنامه در کل کشور در این شهر به چاپ رسیده است. یاش و اصفهان طبق پیمان مسئولان شهر و کشورها از سال ۱۳۷۸ خواهر خوانده شدند. قدیمی ترین دانشگاه های رومانی در این شهر قرار دارند.
کلوژ نپوکا: یا همان شهر IT کشور رومانی، دومین شهر بزرگ رومانی و ۱۱ دانشگاه در این شهر واقع شده است. کلوژ ناپوکا یکی از مراکز اقتصادی مهم با تولید ناخالص داخلی 53175.1 میلیون LEI است. مهمترین صنایع در کلوژ-ناپوکا  فناوری، نرم افزار و مهندسی هستند که تأثیر عمده ای در زمینه‌هایی مانند انرژی، خودروسازی، داروسازی دارند. کلوژ-ناپوکا مکانی ایده آل برای استارت آپ های فین تک، بازاریابی و فروش، تجارت الکترونیک و خرده فروشی است.

فرهنگ مردم رومانی

مردم رومانی افرادی خونگرم هستند و دین اکثریت آنها مسیحیت است. نژاد اغلب مردم رومن میباشد، اما نژاد های جرمن و مجارستانی نیز در این کشور زندگی می کنند. اگر چه فرهنگ این کشور اروپایی است، اما مانند خیلی از کشور ها در اروپا، مردمش سرد و نژاد پرست نیستند و مخالف این موضوع میباشند، بسیار مهاجر پذیر و مانند ایرانی ها خونگرم هستند. احترام و ادب در بین آنان بسیار مهم و رایج است و معمولا برای حل مشکلات از یکدیگر و به ویژه بزرگان خانواده کمک می گیرند. امروزه رومانیایی ها به سبک غربی لباس می پوشند. آداب و رسوم بسیار مختلف و جالبی در بین این مردم وجود دارد که مختص خودشان است. مردم رومانی دارای فرهنگ غنی هستند.

هزینه های زندگی در رومانی

هزینه های زندگی در رومانی به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا پایین تر می باشد. اما همانطور که می دانید در رومانی نیز مانند هر کشور دیگری هزینه ها در شهر های مختلف میتواند متفاوت باشد. علاوه بر اون برای افرادی که به رومانی مهاجرت میکنند، با توجه به لایف استایل و نوع زندگیشان قطعا هزینه ها کمی متفاوت از یکدیگر است. بطور کلی در کشور رومانی می توان گفت هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در شهرهای مختلف از ۲۸۰ تا ۴۰۰ یورو ماهانه می تواند متفاوت باشد. دانشجویان بین المللی می توانند از خوابگاه های موجود استفاده کنند که بصورت میانگین، از ۱۸۰ تا ۲۵۰ یورو ماهانه هزینه اجاره آنان خواهد بود.

برای دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در رومانی را خواهند داشت، هزینه های زندگی بصورت میانگین حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو ماهانه و بصورت کلی برای افراد دیگر که به روش های غیر تحصیلی در این کشور زندگی میکنند، میانگین هزینه های زندگی اعم از خوراک، اسکان و حمل نقل حدود ۵۰۰ دلار ماهانه برای هر فرد در طول سال های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ خواهد بود.

به طور خلاصه کشور رومانی گزینه ای خوب، مقرون به صرفه با ویزایی راحت برای مهاجرت به اروپا و رسیدن به اهداف شما در حوزه شنگن می باشد. اگر شما هم در فکر مهاجرت به رومانی هستید با توسا تماس بگیرید. توسا بصورت تخصصی به شما مشاوره، دلسوزانه راهنمایی و تضمینی خدمات خواهد داد. موسسه مهاجرتی توسا آماده ارائه مشاوره و خدمات کامل برای مهاجرتی امن و آگاهانه به شما عزیزان میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان مهاجرت به رومانی و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با رومانی