مهاجرت به بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تحصیل در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان

بلغارستان کشوری کوچک واقع در اروپا می باشد که تحصیل در آن از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است، اکثر دانشگاه های بلغارستان در زمینه رشته های پزشکی، شیمی، زیست و ریاضیات تدریس و از اعتبار بالایی برخوردارند. سطح کیفی آموزش و پرورش در این کشور بالاست و مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور مورد تأیید اغلب کشورهای دنیا می باشد.

هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور بسیار پایین و پذیرش دانشجو نیز نسبتاً ساده تر از سایر کشورهای اروپایی است. تحصیل در بلغارستان علاوه بر زبان های بلغاری و انگلیسی به زبان های فرانسوی و آلمانی نیز امکان پذیر است.

پاسپورت بلغارستان در سطح جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. اعتبار پاسپورت این کشور در رتبه 10 جهانی قرار دارد. اتباع بلغارستان و کسانی که پاسپورت این کشور را اخذ می کنند، می توانند بدون ویزا به 116 کشور دنیا  سفر کنند ولی برای 43 کشور نیز به ویزای فرودگاهی نیاز دارد.

آقایان در کشور بلغارستان علاقه زیادی به رشته‌های فنی و مهندسی دارند، به طوری‌که روز به روز به تعداد نیروهای مهندسی در این کشور افزوده می‌شود. سیستم توریسم و گردشگری در کشور بلغارستان نیز به رشد خوبی رسیده است و مردم زیادی از اقصی نقاط دنیا وارد کشور بلغارستان می‌شوند.

دانشگاه های برتر بلغارستان

دانشگاه صوفیا یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور بلغارستان است و به طور کلی معتبرترین دانشگاه در کشور بلغارستان محسوب می‌شود. این دانشگاه، مشهور به تحقیقات تخصصی است و توانسته در زمینه علوم انسانی، علوم فقه، داروسازی و اقتصاد بسیار ایده آل ظاهر شود.

همچنین این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی و درمان می باشد.

تحصیل در بلغارستان

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در بلغارستان

شماره

نام دانشگاه

مقطع

1

Sofia University St. kliment Ohridski

مقطع کارشناسی ارشد

2

Technical University of Gabrovo

رشته های فنی مهندسی

3

Technical University of Sofia

رشته های فنی مهندسی

4

University of Architecture, civil Engineering & Geodesy

رشته های معماری، عمران، مهندسی آب، اقتصاد مهندسی، ماشین ها و رشته های وابسته

5

Sofia University St. kliment Ohridski

صرفاً در مقطع دکتری

شرایط تحصیل رشته پزشکی در بلغارستان

برای تحصیل در رشته پزشکی باید در یک آزمون زبان شرکت کنید و شرایط خوبی برای تحصیل در این مقطع داشته باشید.برای اینکار میتوانید قبل از ورود به دانشگاه های بلغارستان، برای یادگیری زبان بلغاری از کالج های این کشور پذیرش بگیرید یا اینکه برای تحصیل به زبان انگلیسی در دوره های آیلتس یا پری مدیکال تخصصیه کالج های کشورهای همسایه ایران، مانند ترکیه شرکت نمایید.تخصص پزشکی در بلغارستان ۳ الی ۵ سال زمان نیاز دارد و نیاز است که مدرک شما مورد تأیید GMC باشد.

برخی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی برای بخش تخصص زیست‌شناسی نیز در نظر می‌گیرند که البته طبق تجربیات دانشجویان آزمون ساده ای می باشد.

تحصیل دندانپزشکی در بلغارستان

تحصیل دندانپزشکی یک دوره ۶ساله است و به زبان انگلیسی تدریس می شود.۱۱ ترم به میزان ۵سال و نیم در نظر گرفته می‌شود که شامل دوره های آکادمیک و آموزشی است.۶ماه آخر نیز به صورت کارآموزی در نظر گرفته می‌شود. در دو سال اول دوره آکادمیک تئوری‌های دندانپزشکی و همینطور مفاهیم پایه‌ای پزشکی تدریس می‌شود و همینطور آموزش‌های بیولوژیک نیز در نظر گرفته می‌شود.

در سال سوم تا پنجم واحدهای بالینی اضافه می‌شود و همینطور جراحی و واحدهای تخصصی نیز اضافه می‌ گردد. دوره‌های کارآموزی شامل کار با کودکان و همینطور جراحی‌های فک و صورت و پروتز است. دانشگاه صوفیه (نیاز به آزمون ورودی انگلیسی دارد)، پلودیو (آزمون ورودی ندارد)، وارنا (نیاز به آزمون پایه زبان انگلیسی) از دانشگاه‌های معتبر دندانپزشکی در بلغارستان هستند.

تحصیل در بلغارستان

رشته های غیر پزشکی در بلغارستان

رشته ی موسیقی و همینطور هنر‌های مربوط به موسیقی در کشور بلغارستان رشد خوبی دارد و مشخص است که رشته‌های نفت و خلبانی نیز از گزینه‌های به روز و ارزشمند هستند. در این کشور فضای تحصیلی خوبی دیده می‌شود. تحصیل در کشور بلغارستان بسیار ارزان است و سیستم کتابخانه‌ای بسیار عالی و همینطور شهریه دانشگاه‌های کشور بلغارستان نیز بسیار ارزان قیمت و مناسب هستند.

رشته ی سینما و تئاتر:

دانشگاه صوفیا کشور بلغارستان، شرایط بورسیه این کشور را برای عموم افراد خارجی فراهم ساخته است. بسیاری از دانشجویان خارجی در کشور بلغارستان علاقه به تحصیل در زمینه سینما دارند و فیلم‌های درام زیادی در این کشور ساخته می‌شود و اغلب بازیگران فیلم‌های این کشور از بانوان هستند سینما بخش مهمی از گردش سرمایه در کشور بلغارستان محسوب می‌شود، تئاتر و نمایش‌های کوتاه شهری نیز از دیگر بخش‌های درآمدزا در کشور بلغارستان محسوب می‌ گردند.در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار دانشجوی خارجی در کشور بلغارستان در حال تحصیل هستند و این نشان می‌دهد که وضعیت تحصیل در این کشور مناسب است.همینطور مردم کشور بلغارستان علاقه ی زیادی نیز به مد و فشن دارند به همین دلیل تحصیل در زمینه طراحی مو و لباس در کشور بلغارستان بسیار دیده می‌شود.

تحصیل لیسانس در بلغارستان

برای تحصیل در مقطع لیسانس کشور بلغارستان حدود چهار سال زمان نیاز دارید و پس از اتمام این دوره می توانید وارد بازار کار شوید.کشور بلغارستان برای تحصیل در مقطع لیسانس از کیفیت آموزشی خوبی برخوردار است.تدریس در دانشگاه های بلغارستان اغلب بلغاری و انگلیسی می باشد.

برای تحصیل در مقطع لیسانس در بلغارستان باید مدرک دیپلم و ریزنمرات خود را ارائه دهید.شما نیاز به شرکت در آزمون مشخصی دارید که شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما دارای عملکرد مشخصی است و می‌تواند سطح علمی شما را مشخص نماید این آزمون دارای بخش‌های مختلفی است و به طور کلی برای این آزمون نیاز به شرکت در کلاس‌های تئوری نخواهید داشت.

 

تحصیل در بلغارستان

تحصیل فوق لیسانس در بلغارستان

تحصیل در بلغارستان در مقطع فوق لیسانس ۲ سال زمان نیاز دارد و فرد می‌تواند به صورت نیمه وقت و یا پاره وقت مشغول به تحصیل شود. حقیقت این است که به طور کلی زبان تحصیل در این بخش بلغاری یا انگلیسی اعلام شده است و البته برخی از رشته‌ها مانند فلسفه به زبان آلمانی نیز صورت می‌گیرد.

کلاس‌های درسی در مقطع فوق لیسانس تنها برای ترم اول به صورت تئوری هستند و از ترم دوم فضای پژوهشی و عملی مشخص می‌شود.طبق پژوهش های ما تحصیل برای مقطع فوق لیسانس در بلغارستان نیاز به داشتن رزومه تحصیلی خوب دارد، و معدل شما میبایست  15 به بالا باشد.

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع کارشنای ارشد(فوق لیسانس):

تحصیل دکترا در بلغارستان

برای تحصیل در مقطع دکترا در بلغارستان سه سال زمان نیاز دارید. برای مقطع دکترا باید رزومه قوی داشته باشید، یکی از ان ها داشتن مدرک زبان آیلتس 6به بالا می باشد.دانشجویان در این مقطع معمولا می‌توانند از دولت حقوق یا کمک هزینه ای را دریافت نمایند.پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، آزمونی مبنا بر ورود به مقطع دکترا برگزار می شود.برای پذیرش در مقطع دکترا کشور بلغارستان لازم به ارائه دو مقاله علمی هستید.این دو مقاله باید توسط دو استاد دانشگاه تایید شوند و در نهایت دفاعیه خوبی ارائه دهید.

بهتر است بتوانید شرایط تحصیلی خود را خوب پیش ببرید  و به سراغ موضوعاتی بروید که نیاز روز بلغارستان است و می‌تواند به اقتصاد آن کمک نماید، بهتر است سعی کنید اساتیدی را انتخاب نمایید که در زمینه موضوع انتخابی شما تسلط دارند.در نظر داشته باشید که کمک گرفتن از استاد یا راهنمای خوب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما برای پذیرش دکترا محسوب شود.

سوالات متداول

دانشگاه صوفیه یکی از دانشگاه های معتبر و با رنک خوب در بلغارستان است.

بله- نیاز به گذراندن دوره پری مدیکال و قبولی در آزمون دارید

سیستم اخذ تابعیت در بلغارستان از طریق خون است.

فقط با تحصیل در دانشگاه های مورد تایید اتحایه اروپا می توان همسر و فرزند را با خود بصورت همراه برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت اطلاع از روش های مهاجرت به بلغارستان و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید