تحصیل در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

چرا ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟

ترکیه یکی از مقاصد پرطرفدار و یا سکوی پرتاب بینظیری برای ادامه تحصیل دانشجویان و دانش آموزان از سراسر دنیا میباشد که در سال های اخیر بطور چشمگیری مورد توجه ایرانیان نیز قرار گرفته است.همه ساله چندین هزار دانشجو و دانش آموز از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت میکنند.
نقشه پراكندگی جمعيت دانشجويان ايرانی در جهان بر اساس ده كشور اول

سیستم آموزشی بین المللی و آزمون های معتبر

باید بدانید هر ساله بسیاری از دانشجویان، کشور زیبا و مدرن ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند؛ چرا که سیستم آموزش عالی و یا حتی آمریکایی و کانادایی در این کشور وجود دارد و دو مورد از مهم‌ترین و معتبر‌ترین آزمون‌هایی که هرساله برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا،کانادا و برخی از کشورهای انگلیسی زبان اروپا برگزار می‌شود، برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه هم استفاده می‌شود و دانشجویان با شرکت در آزمون‌هایی مانند SAT و GRE می‌توانند برای کشور‌های آمریکا و کانادا هم اقدام کنند.
(آزمون SAT برای ورود به برخی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی و آزمون GRE برای ورود به مقاطع ارشد و دکترا در کشور ترکیه برگزار میگردد)

عدم نیاز به ویزا و تشابه فرهنگی

بهتر است بدانید که ایرانیان برای ورود به این کشور نیازی به ویزا نداشته و فرهنگ این کشور نیز شباهت‌های بسیاری به ایران دارد. به دلیل عدم نیاز به ویزا، خانواده‌های دانشجویان ایرانی به‌راحتی می‌توانند به این کشور سفر کنند و فرزند خود را ملاقات کنند. کشوری نزدیک به ایران است و ایرانی‌های زیادی در این کشور زندگی می‌کنند که شما می‌توانید با آن‌ها دوستی و معاشرت کنید. البته باید بدانید در برخی موارد با توجه به شرایط افراد و جهت بالا بردن شانس اخذ اقامت تحصیلی متقاضی، امکان اخذ ویزا دانشجویی یا تومر(ویزای زبان ترکی) نیز میباشد که به راحتی از کنسولگری های ترکیه در ایران قابل انجام است.
جمعیت دانشجویان ایرانی در ترکیه

بورسیه های تحصیلی متنوع

دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه برای برخی دانشجویان می تواند موضوع بسیار مهمی، جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیلشان در این کشور باشد که از روش های مختلفی قابل انجام است.

همچنین باید بدانید که ترکیه عضو معاهده بولونیا میباشد. این معاهده بین ۵۶ کشور اروپایی تنظیم شده و به دانشجویان کشورهای عضو این معاهده، امتیازات ویژه‌ای می‌دهد و نوعی بورسیه‌ای به حساب می‌آید که با آن می‌توان در کشوری دیگر نیز به‌راحتی تحصیل کرد. همچنین بورسیه اراسموس که تحصیل 2 ترم در کشور دیگر را برای دانشجویان ترکیه فراهم می‌کند و یا بورسیه‌های دولتی که در سایت TURKEY BURSLARI ارائه می‌گردد، از دیگر گزینه‌هایی است که دانشجویان را ترغیب به تحصیل در این کشور می‌کند. بورسیه تحصیلی ترکیه در مقاطع مختلف انواع متفاوتی دارد و متقاضیان می توانند در صورت داشتن شرایط خاصی، همراه با تحصیل در این کشور، بورسیه نیز دریافت نمایند.

معاهده بولونیا

قرارداد بولونیا (Bologna Process)در سال 1999 در ابتدا میان 29 کشور اروپایی منعقد شد و بعدها تعداد کشورهای عضو این پیمان ابتدا به 48 و بعدا 56 رسید که بعضی از آن ها کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا و مابقی آن ها را سایر کشورهای اروپایی تشکیل می دهند. جالب است بدانید نام این پیمان برگرفته از نام دانشگاه بولونیا است که این قرارداد در آنجا امضا شده است. دانشگاه بولونیا را یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا می دانند که در شهر بولونیای ایتالیا قرار دارد و یکی از بهترین دانشگاه های ایتالیا و جهان است. بر اساس قرارداد بولونیا همه ی کشورهای عضو این پیمان باید از یک نظام آموزشی واحد پیروی کنند. در نتیجه ی قرارداد بولونیا مقرر شد که همه ی کشورهای عضو این پیمان تا سال 2010 میلادی به یک نظام آموزشی واحد برسند.

قرارداد بولونیا علاوه بر ارتقای سطح علمی در کشورهای اروپایی، اهداف دیگری را نیز پیگیری می کند که از جمله آن ها می توان به هدف گردش مغزها به جای فرار مغزها اشاره کرد. بر این اساس از آنجایی که آموزش در همه ی کشورهای اروپایی عضو این پیمان به یک صورت است، نخبه گان می توانند تنها به منظور استفاده از امکانات بیش تر به سایر کشورها بروند و پس از اتمام تحصیل به کشور خود بازگردند. از سوی دیگر با این قرارداد، قاره ی سبز توانست گام مهمی را در راستای نزدیک شدن به اروپای یکپارچه بردارد و آموزش و اعتبار مدارک در بیش تر کشورهای اروپایی به یک سطح رسید.

آموزش عالی در کشورهایی که فرایند بولونیا را امضا کرده اند باید شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشد و تمامی این دوره ها و مقاطع در کشورهای عضو توافقنامه بولونیا در یک سطح به پایان برسد

هزینه مناسب زندگی در ترکیه

هزینه پایین زندگی در ترکیه نسبت به کشور‌های اروپایی سبب شده که افراد زیادی مهاجرت به ترکیه و زندگی در ترکیه را انتخاب کنند. در واقع دانشجویان می‌توانند با هزینه‌ای نزدیک به زندگی در تهران و یا حتی کم‌تر از تهران در این کشور به تحصیل بپردازند و در این کشور بین 20 تا 24 ساعت در هفته و یا در صورت توان حتی زمانی از این بیشتر، کار دانشجویی کنند. در مقطع دکترا هم کار در دانشگاه امکان‌پذیر و درآمدزا است.

هزینه اقامت در ترکیه شباهت بسیاری به هزینه های زندگی در تهران دارد. به خصوص هزینه های خوراک و پوشاک که حتی در برخی موارد ارزانتر از ایران است. تنها تفاوت در هزینه زندگی , مربوط به حمل و نقل میباشد  که این هزینه ها در کشور ترکیه بالاتر از میانگین است. اما برای دانشجویان تخفیفاتی تا 50% برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل لیسانس در ترکیه

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی به دلیل بالا بودن کیفیت آموزش و مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشورهای دیگر در بین بسیاری از دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان ایرانی محبوب شده است. محبوب‌ترین رشته‌ها در ترکیه که مورد استقبال دانشجویان بین‌الملل بوده‌اند عبارتند از: بازرگانی و مدیریت، بانکداری و امور مالی، انواع رشته‌های مهندسی مانند نفت یا کامپیوتر، فناوری اطلاعات،پزشکی و دندانپزشکی، روابط بین‌الملل، گردشگری و مهمان‌داری و انواع شاخه‌های هنر مانند معماری،موسیقی و … .

برای تحصیل در مقطع کارشناسی و همچنین زیر شاخه های علوم پزشکی:مانند رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … این کشور متقاضیان باید در آزمون YÖS شرکت کرده و موفق به اخذ نمره قبولی برای ورود به رشته و دانشگاه های دلخواهشان شوند.در اواخر سال 2021 بخشنامه ای از سمت سازمان YOK ترکیه مبنی بر برگزاری این آزمون بصورت مرکزی و یکپارچه توسط ÖSYM صادر شده است، این بدان معنی است که علاوه بر آزمون مختص به خود دانشگاه ها که همه سال در تاریخ های مختلف برگزار میشود، متقاضیان این توانایی را دارند تا یک مرحله بیشتر، شانس خود را برای دانشگاه های مورد نظرشان امتحان کنند

مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل فوق لیسانس در ترکیه

شرایط گرفتن پذیرش برای تحصیل در ترکیه و دانشگاه‎های این کشور در مقاطع بالاتر از لیسانس دشوارتر خواهد شد ،باید به شرایط پذیرش که از طرف دانشگاه‌ها تعیین می‌شود توجه کنید؛ چرا که ممکن است این شرایط در جزئیات باهم اختلاف داشته باشند.

دانشگاه‌های دولتی و همچنین دانشگاه های خصوصی ارائه‌دهندگان دوره‌های کارشناسی‌ارشد در ترکیه هستند که شما با توجه به نمره‌ای که در آزمون های ورودی مانند GRE کسب می‌کنید،رزومه‌ای که دارید و ارائه مدرک زبان می‌توانید در دانشگاهی که پذیرفته می‌شوید، تحصیل کنید.دوره‌ی کارشناسی ارشد حداقل دو سال است که نیمی از آن به گذراندن 20 تا 30 واحد اختصاص می‌یابد و مابقی این زمان صرف ارائه‌ی پایان‌نامه می‌شود. انتخاب رشته‌ی کارشناسی ارشد بعد از اعلام نتایج آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و لزوماً ارتباطی به رشته‌ی تحصیلی در دوره‌ی قبلی ندارد.

مدارک لازم تحصیل کارشناسی‌ ارشد در ترکیه

تحصیل دکترا در ترکیه

چنان‌چه قصد ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا را دارید، لازم است ابتدا مدرکی مبنتی بر تسلطتان به زبان ترکی یا انگلیسی ارائه دهید. بعد از آن می‌توانید وارد مراحل سنجش سطح علمی و اخذ پذیرش در رشته‌ی موردنظرتان شوید. بسیاری از رشته‌ها در سطح دکترا با کیفیت عالی در ترکیه ارائه می‌شوند، عنوان مثال: اقتصاد، روابط بین الملل، مهندسی مواد و علوم، انواع علوم پایه، انواع زمینه‌های هنر، رشته‌های مهندسی و… .
همچنین باید در کنار مدارک زبان انگلیسی یا ترکی، یک کپی از پروژه‌ی پایان‌نامه‌ی کارشناسی‌ارشد را ارسال نمایید.

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل دانش آموزان در ترکیه و مدارس آنان را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.ثبت نام در مدارس دولتی، مدارس خصوصی و بین المللی، مدارس ایرانی و یا ثبت نام در مدارس آموزش از راه دور پس از مهاجرت به ترکیه از روش های ادامه تحصیل برای دانش آموزان در مدارس میباشد.

مدارس ترکیه با سیستم آلمانی، ایتالیایی، ایرانی و … فعالیت می‌کنند. زبان تحصیل در مدارس دولتی این کشور ترکی استانبولی و در مدارس خصوصی یا بین المللی اغلب انگلیسی و ترکی است. هزینه تحصیل به زبان ترکی ارزان‌تر از زبان انگلیسی میباشد. مدارس بین‌المللی ترکیه برای مهاجران دوره آموزش زبان را نیز در نظر گرفته است. مدارس غیردولتی در ترکیه اغلب از نظر هزینه گرانتر هستند؛ اما فعالیت‌های فوق‌برنامه و گسترده‌ای را برگزار میکنند.
شرایط تحصیل در مدارس ترکیه، هزینه، موقعیت مکانی و روند ثبت‌نام از موضوعات مهمی هستند که نیاز به بررسی خانواده ها دارند.
تحصیل در مدارس ترکیه به مدت 12 سال اجباری است که معمولاً به آن “4 + 4 + 4” گفته می‌شود. یعنی 4 سال آموزش ابتدایی (سطح پایین)، 4 سال آموزش ابتدایی (سطح 2) و 4 سال آموزش متوسطه. دانش‌آموزان ترک در مدارس دولتی به‌طور کلی به زبان ترکی آموزش می‌بینند. تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه موقعیت بسیار خوبی دارد.

لازم به ذکر است که وجود مدارس ایرانی مختلف که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش ایران در ترکیه مشغول به فعالیت هستند باعث شده تا دانش آموزان ایرانی که برای ادامه ی تحصیل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به این کشور مهاجرت می کنند در شرایطی مطابق با مدارس قبلی خود در ایران به ادامه تحصیل بپردازند شرایط و قوانین حاکم در این مدارس مطابق با شرایط و قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.همچنین برای دانش آموزان ایرانی شرایط تحصیل در مدارس غیرحضوری و مدارس بین المللی ایرانی نیز فراهم می باشد.

انواع مدارس ترکیه

دانشگاه های ترکیه

ترکیه کشوری است که با داشتن ۴۰ میلیون توریست در سال، به ششمین مقصد گردشگری پرطرفدار دنیا تبدیل شده است. دانشگاها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. تعدادی از بهترین دانشگاه های دنیا در ترکیه قرار دارند که هر ساله تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور می شوند. تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای ایرانی ها یک فرصت بی نظیر است، کافی است بتوانید در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش شوید تا آینده ی شغلی و تحصیلی خود را تضمین کنید.
در مرحله اول مدرک دانشگاههای ترکیه بین المللی است و می توانید آن را به تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی ارائه دهید.
دوما، تعدادی از بهترین دانشگاههای ترکیه مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است و بعد از تحصیل می توانید به راحتی به داخل کشور برگردید. سوما در طرح های تبادل دانشجو که هر سال میان دانشگاههای ترکیه و دانشگاه های آمریکا و اروپا برگزار می شود، این شانس را دارید که راهی کشورهای پیشرفته دنیا شوید.  

حدود 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت اداره می‌شوند،در ادامه لیست دانشگاههای مورد تائید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت جهت تحصیل دانشجویان ایرانی ورودی سال 2022-2021 را معرفی خواهیم کرد. همانطور که می دانید مورد تایید بودن دانشگاه به این معنی است که پس از اتمام درس متقاضی در این دانشگاه و بازگشت به کشور، شخص می تواند کسب و کار خود را در آن رشته راه بیندازد. دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم این کشور به سه گروه تقسیم می شود :

گروه الف (ممتاز):

شماره

نام دانشگاه

1

 Bilkent university

2

Bogazici university

3

Hacettepe University

4

Istanbul Technical University

5

Koc University

6

East Technical University

گروه ب (خوب):

گروه ج (متوسط):

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال تحصیلی 2022-2021 :

ده مقصد اصلی میزبان دانشجویان ایرانی در خارج از ایران

تحصیل در رشته پزشکی ترکیه

جایگاه پزشکی در ترکیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ترکیه بطور سنتی یک کشور دانشگاهی بشمار می‌رود که دارای دانشگاه‌های معتبر و بزرگ در سطح بین المللی است.
کشور ترکیه در حوزه پزشکی دارای اعتبار جهانی میباشد بطوریکه ترکیه یک کشور سلامت محسوب می‌گردد. مراجعه تعداد زیادی بیمار از کشورهای مختلف دنیا به کشور ترکیه جهت معالجه و یا انجام جراحی‌های زیبایی حاکی از اعتبار و جایگاه پزشکی در ترکیه است.
همان طور که قبلا هم گفته شد متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی ترکیه را دارند، نیازمند شرکت و کسب نمره قابل قبول در آزمون یوس(YÖS) میباشند.آزمون یوس از سه بخش ریاضی، هندسه و هوش تشکیل شده است.

تعداد سال‌های تحصیل پزشکی در ترکیه نیز با ایران تفاوت دارد و این نکته را نیز می‌توان یکی از مزیت‌های تحصیل این رشته در ترکیه دانست. رشته پزشکی در ترکیه ۶ سال تدریس می‌شود، درحالی‌که مدت زمان مورد نیاز برای برای تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ایران ۷ سال میباشد.

رشته دندانپزشکی ترکیه

رشته دندانپزشکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در ترکیه می باشد که سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در ترکیه و رشته دندانپزشکی وارد دانشگاه های این کشور می شوند. دانشگاه‌های ترکیه در رشته دندانپزشکی و پزشکی از اعتبار جهانی برخوردار هستند.
را می‌توان از جمله دلایل افزایش متقاضیان دندانپزشکی در ترکیه دانست. دانشگاه‌های ترکیه در این رشته از رنکینگ بالای جهانی برخوردار هستند و شما بعد از فارغ‌التحصیلی در هر کجای دنیا که بخواهید به راحتی می‌توانید کار کنید. به داخل کشور ایران برگردید، در ترکیه بمانید و یا به دیگر کشورها بروید.

مدت زمان دوره دندانپزشکی

دوره دندانپزشکی در ترکیه همانند بسیاری از کشورهای دیگر ۵ سال به طول می انجامد‪
دوره دندانپزشکی در ترکیه به دو دوره ۲ ساله و ۳ ساله تقسیم می شود که در دوره ۲ ساله مطالب به صورت تئوری یا تئوری- عملی آموزش داده می شود و در دوره ۳ ساله دانشجویان وارد محیط بیمارستان می شوند و به صورت عملی در محیط واقعی آموزش ها و مهارت های لازم را فرا می گیرند.

زبان تحصیل در ترکیه

زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه می تواند با توجه به درخواست شما و نوع دانشگاه متفاوت باشد. مثلا در دانشگاه های ترکیه به زبان های انگلیسی، ترکی، آلمانی و فرانسه تدریس می شود.

رشته داروسازی ترکیه

رشته داروسازی یا رشته قرن 21 در ترکیه ،در کنار رشته های پزشکی و دندان پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار دانشجویان خارجی می باشد که هرساله دانشجویان زیادی برای ورود به این رشته در آزمون یوس به رقابت می پردازند. داروسازی یکی از رشته هایی است که با تحصیل در آن می توانید از آینده ی حرفه ای خود مطمئن باشید.
مدت زمان تحصیل داروسازی در ترکیه در تمامی دانشگاه های ترکیه با تصمیم مجمع عمومی موسسات آموزش عالی از 4 سال به 5 سال تغییر داده شده است.
همچنین امکان تحصیل در رشته داروسازی به زبان ترکی استانبولی در خیلی از دانشگاه ها وجود دارد و همچنین اغلب دانشگاه ها امکانات تحصیل به زبان انگلیسی را نیز فراهم کرده اند و دانشجو قبل از تحصیل میتواند زبان تحصیلی خود را نیز انتخاب کند.
از مزایای تحصیل به زبان انگلیسی در رشته داروسازی در ترکیه این است که دانشجویان برای تحصیل به مدرک زبان نیاز ندارد. و تنها تسلط به زبان انگلیسی برای فرد کافی میباشد.

از جمله مزایای تحصیل در رشته داروسازی ترکیه :

شرایط انتقال از ترکیه به سایر کشورها جهت ادامه تحصیل

یکی دیگر از دلایل علاقه مندی متقاضیان به تحصیل در ترکیه این است که می توانند در سال های بعد جهت ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی و حتی کانادا و آمریکا نیز مهاجرت کنند. دلیل این امر همانگونه که قبلا هم گفته شد این است که معاهده ای بین برخی از کشورهای دنیا برقرار شده است که به واسطه آن این کشورها می توانند تبادل دانشجو انجام دهند. از جمله این کشورها می توان به آلمان،ایتالیا و برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا اشاره کرد.
خوشبختانه ترکیه نیز عضو این معاهده ها بوده و دانشجویان می توانند پس از گذراندن بخشی از واحدهای درسی با داشتن دانش زبان و سایر مدارک مورد نیاز به کشورهای دیگر مهاجرت نمایند ،همچنین برخی از دانشگاه های ترکیه زیر نظر دانشگاه های کانادا سیستم آموزشی خود را برنامه ریزی کرده اند و این امکان برای دانشجویان فراهم است در صورت تمایل جهت ادامه تحصیل بعد از ترکیه به این کشور مهاجرت نمایند.

رشته فیزیوتراپی در ترکیه

فیزیوتراپی و توانبخشی شاخه ای از علوم بهداشتی است که از روشهای درمانی مبتنی بر شواهد را برای بهبود کیفیت زندگی و مستقل بودن فرد در زندگی روزمره فراهم می کند، از سمت دیگر با استفاده از حرکت اصلاحی می تواند ناتوانی عملکردی را در اشخاص بهبود دهد.
فیزیوتراپی موضوعی میان رشته ای و شاخه ای از پزشکی و بهداشت است. دانشجویانی که دارای لیسانس یا کارشناسی ارشد فیزیوتراپی هستند ، یا در حال تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه میباشند، می آموزند چگونه به افراد دارای اختلالات جسمی کمک کنند.زندگی سالم و بهبود کیفیت زندگی یک نیاز مهم و شایسته برای همه افراد است.

برنامه تحصیلی فیزیوتراپی ترکیه

مواد درسی تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه، زمان آموزش فیزیوتراپی ، برنامه درسی و اصول بالینی؛ WCPT توسط کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی منطقه اروپا و آموزش عالی فیزیوتراپی شبکه اروپا ‏(ENPHE)شناسایی و اعلام شده است.
به طور کلی سه گروه از دوره ها در آموزش فیزیوتراپی وجود دارد.

گروه اول

دوره ها شامل آناتومی ، فیزیولوژی ، زیست شناسی پزشکی و ژنتیک ، بیوشیمی ، میکروبیولوژی و همچنین آسیب شناسی ، فیزیک ، نوروآناتومی ، فیزیولوژی ورزش ، فارماکولوژی ، علوم بالینی ، رشد طبیعی حرکتی است.

گروه دوم

دوره ها شامل روانشناسی ، جامعه شناسی ، روشهای تحقیق ، فنون ارتباطی و فناوریهای اطلاعاتی مرتبط با علوم رفتاری و اجتماعی است.

گروه سوم

دوره ها مربوط به حرفه ، کینزیولوژی ، بیومکانیک ، روشهای دستکاری و بسیج ، تمرین درمانی ، عوامل الکتروفیزیکی ، پروتز ، ارتوپیک ، کاردرمانی و کاردرمانی ، روشهای درمانی دستی و قلب ، گردش خون ، تنفس ، عضلات اسکلتی ، بعد از جراحی است.

گروه دوم

دوره ها شامل روانشناسی ، جامعه شناسی ، روشهای تحقیق ، فنون ارتباطی و فناوریهای اطلاعاتی مرتبط با علوم رفتاری و اجتماعی است.

یک درمانگر فیزیکی در کشور ما و در سراسر جهان فرصت شغلی بسیاری دارد. فیزیوتراپی یکی از معروف ترین و امیدوار کننده ترین حرفه هاست.

امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی با هزینه های بسیار اندک و تا حدود زیادی با هزینه های مشابه خوابگاه در ایران از جمله دیگر مواردی می باشد که کشور ترکیه را به کشوری جذاب برای علاقه مندان به تحصیل در رشته های مختلف تبدیل نموده است. امکان داشتن همراه در تمام مقاطع تحصیلی در کشور ترکیه دغدغه دانشجویانی که این نکته برایشان از عوامل تاثیر گذار است را برطرف نموده است.

سوالات متداول

بله، برای تحصیل در کشور ترکیه نیاز به داشتن دیپلم مرتبط نیست و هر رشته ای که مورد علاقتون باشه میتونید ادامه بدید.

خیر، دانشگاه های ترکیه دارای شهریه سالانه هستند، تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه مقرون به صرفه است و نسبت به بقیه کشورها شهریه ارزان و مناسبی دارند. 

درود، تمامی دانشگاه های ترکیه به واسطه معاهده های مختلف در اروپا، کانادا و آمریکا برای ادامه تحصیل و یا کار معتبر هستند، علاوه بر اون بیش از ۴۰ دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران و حدود ۱۵ دانشگاه موردتایید وزارت بهداشت ایران هستند.(2024)

بله برای ورود به تمام دانشگاه های دولتی و اکثر دانشگاه های خصوصی مدرک زبان اجباریه 

برای افراد مختلف براساس مهارتشون این مورد متفاوته، بطورکلی اگر سطح زبان انگلیسی خوب و متناسب با موفقیت در آزمون SAT داشته باشید، این آزمون موفقیت آمیزتر هست، اما اگر زبان خوبی نداشته باشید قطعا یوس میتونه بهتر باشه.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان تحصیل در ترکیه و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با ترکیه