مهاجرت به ایتالیا

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

درباره ایتالیا

ایتالیا (به ایتالیایی : Italia) با نام رسمی جمهوری ایتالیا (به ایتالیایی: Repubblica Italiana) کشوری است که در اروپای جنوبی قرار گرفته و پایتخت آن، شهر تاریخی رم است. این کشور از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه یافته است ،این کشور به دلیل شکل ظاهری قلمرو آن به کشور چکمه معروف است.

پایتخت و بزرگترین شهر

رم

زبان رسمی

ایتالیایی

حکومت

جمهوری

بنیان گذاری

۱۷مارس ۱۸۶۱

مساحت

۳۰۱٬۳۴۰کیلومتر مربع

سرشماری

۶۰٬۴۷۲٬۰۰۰

واحد پول

یورو (€)

جهت رانندگی

راست

پیش شماره تلفنی

۳۹

دامنه

it

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا حدود ۶۰٫۴ میلیون نفر است و ۹۳/۹ درصد مردم آن مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد. دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا هم در داخل سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود. رم، به عنوان پایتخت امپراتوری و اقامتگاه پاپ، برای سده‌های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود. پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقهٔ ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شده‌بود (ازجمله جمهوری ونیز و دولت کلیسا) ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال ۱۸۶۱ متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را به‌وجود آوردند.

ایتالیا یکی از کشورهای محبوب جهان برای مسافرت و مهاجرت است. کشور ایتالیا که بیشترین میزان جاذبه های گردشگری را در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است یکی از بزرگ ترین اقتصادهای جهان در تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد.

اتروسک ها، یونانی ها و سپس رومی‌ها در دوران باستان بر ایتالیا حکمرانی می‌کردند و در قرون وسطی کنترل ایتالیا در دست پاپ‌ها، فرانک ها، بیزانسی‌ها و سپس نورمن ها در پاره‌ای از اوقات بوده‌ است. دولت ایتالیا مشکلات پرشماری در متحدسازی ایتالیا ( ۱۸۴۸-۱۸۷۰ ) داشت،و مسیر بسیار سختی را برای ایجاد یک حکومت واحد طی کرد.

نام ایتالیا برگرفته از واژه Víteliú در زبان باستانی اتروسکی میباشد که به معنای گوساله است. واژه هم‌ریشه آن در فارسی واژه تلیسه به معنای گاو ماده جوان است.

مهاجرت به ایتالیا

پایتخت ایتالیا

شهر رم (به ایتالیایی: Roma)، پایتخت کشور ایتالیا است که پرجمعیت ‌ترین و بزرگ ترین شهر ایتالیا با حدود دو میلیون و نهصد هزار نفر جمعیت محسوب می شود. این شهر مرکز ناحیه لاتزیو است و قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. رم همچنین وسیع‌ ترین شهرداری ایتالیا را نیز در اختیار دارد. این شهر برای دوره های پیاپی و به مدت طولانی به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ انتخاب شده است و از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب به شمار می رود.

مهم ترین شهرهای ایتالیا

ایتالیا دارای ۲۰ ناحیه است و هر کدام از این ناحیه ها نیز در بر گیرنده استانها، شهرستان ها، شهرها و بخش های متعددی می باشد. اما در این میان شهرهای رم، میلان، تورنیو، ونیز، جنوا، پالرمو، فلورانس و کاتانیا و دولت شهرهای واتیکان و سن مارینو به ترتیب در زمره مهم ترین شهرهای ایتالیا محسوب می شوند.

شهرهای پر جمعیت ایتالیا درسال ۲۰۲۱

شهر

جمعیت

شهر

جمعیت

رم

۴،۲۷۸،۰۰۰

میلان

۳،۱۴۴،۰۰۰

ناپل

۹۷۸٬۰۰۰

تورین

۸۹۷٬۰۰۰

پالرمو

۶۷۸٬۰۰۰

جنوآ

۵۹۲٬۰۰۰

بولونیا

۳۸۶٬۰۰۰

فلورانس

۳۸۱٬۰۰۰

باری

۳۲۷٬۰۰۰

کاتانیا

۳۱۵٬۰۰۰

ونیز

۲۶۴٬۰۰۰

ونیز

ونیز یکی از عجیب ترین و در عین حال زیباترین شهرهای جهان است که به شهر روی آب یا شهر بدون خودرو نیز معروف است. این شهر، به دلیل معماری شگفت انگیز و بنادر زیبای با قدمت 1200 ساله، همه ساله گردشگران بسیاری را از سرتاسر جهان، مجذوب خود می کند.

میلان

میلان به عنوان دومین شهر بزرگ ایتالیا و پنجمین شهر بزرگ اروپا، به عنوان پایتخت مد جهان و مرکز بزرگ تجاری در اروپا شناخته می شود. همچنین از دیگر دلایل شهرت جهانی این شهر می توان به صنعت فوتبال، آثار تاریخی و آثار هنری مطرح در این شهر اشاره کرد.

فلورانس

در قرن پانزدهم فلورانس مرکز انقلاب هنری رنسانس بود. امروزه نیز بعد از گذشت حدود 700 سال چهره این شهر تغییر چندانی پیدا نکرده است. میدان della Signoria  در قلب شهر، یکی از دیدنی ترین مکان های این شهر برای گردشگران است.

بولونیا

بولونیا شهری در شمال ایتالیا است و مرکز استان امیلیا رومانیا، دشتی حاصلخیز در کوهپایه رشته کوه های آپنینه. مرکز بزرگ نقل و انتقالات و بازار کشاورزی، بولونیا مرکز تلاقی جاده‌های اصلی و راه آهن است که شمال ایتالیا را با مدیترانه و سواحل جنوبی آدریاتیک پیوند می‌زند.

روش های مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

دانشگاه های کشور ایتالیا به قدمت و رتبه خود در جهان معروف هستند. ایتالیا با وجود این فاکتورها و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بین دانشجویان بین المللی از محبوبیت بالایی برخوردار است.
همچنین تحصیل در ایتالیا به دلیل وجود استانداردهای بالا در زمینه‌ های مختلف از جمله آموزش عالی جزو کشورهای سطح اول در اتحادیه اروپا محسوب می‌ شود.

ایتالیا نخستین کشور در اروپا و سومین کشور در دنیا جهت سهولت ورود دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ها می باشد. کشور ایتالیا دارای دانشگاه های دولتی و ممتاز بسیار معتبر و بی نظیر مانند دانشگاه‌ های ساپینزا، بولونیا، پلی تکنیک میلان، تورین و بسیاری دیگر با رتبه‌ های جهانی می باشد.

همچنین از جمله مزایای دیگر تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ایتالیا به شرح ذیل میباشد :
ایتالیا یکی از پرطرفدارترین کشورهای اروپایی جهت ادامه تحصیل می باشد. رتبه بالای دانشگاه های ایتالیا و قدمت طولانی دانشگاه های آن و همچنین هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین می باشد و امکان استفاده از بورسیه های مختلف تحصیلی سالانه هزاران متقاضی ادامه تحصیل را در داخل و خارج از اروپا به ایتالیا کشانده است.

زبان مردم ایتالیا

عمده ایتالیایی‌ها رومی‌تبار هستند و زبان‌های رایج در ایتالیا هم تقریباً همگی شاخه‌هایی از زبان رومی به‌شمار می‌روند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان‌ها و گویش های دیگری نیز در این کشور وجود دارند که حالتی نیمه رسمی و گاه محلی دارند. زبان ایتالیایی یکی از شاخه‌ های زبان لاتین است و شباهت بسیار زیادی به سایر شاخه های زبان لاتین مانند فرانسوی، اسپانیایی، رومانیایی و پرتغالی دارد. در میان شاخه های مربوط به زبان لاتین، زبان ایتالیایی بیشترین شباهت را به این زبان دارد.
مهاجرت به ایتالیا

مذهب مردم ایتالیا

بیش از 93 درصد مردم ایتالیا مسیحی و پیرو کلیسای کاتولیک هستند. در سال های اخیر طرفداران آیین های آتئیست ها و آگنوستیک ها نیز رو به افزایش بوده است. سایر ادیان همانند اسلام، یهودیت، ارتدوکس و پروتستان نیز در این کشور اقلیت های مختلف دینی را تشکیل داده اند.

امروزه حدود ۷۱۵۰۰۰ نفر مسلمان در ایتالیا زندگی می‌کنند که (۱٪) جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها فقط ۳۰۰۰۰ نفر ملیت ایتالیایی دارند.

مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی و هنری ایتالیا

مارکوپولو

جهانگرد ایتالیایی است که در سال ۱۲۷۱ زادگاه خود را ترک کرده و به سراسر آسیا سفر کرد. او در زمینه گردشگری از شهرت بالایی برخوردار است.

لئوناردو داوینچی

هنرمند بزرگ دوره رنسانس در ایتالیا است که مشهورترین تابلوهای جهان خود را به ثبت ملی رسانده است. شام آخر و مونالیزا از طراحی‌های مشهور او محسوب می‌شود.

میکل آنژ پیکرتراش

شاعر و نقاش بسیار حرفه‌ای ایتالیایی محسوب می‌شود و یکی از هنرمندان دوره رنسانس است. مشهورترین مجسمه او داود نام دارد.

آنتو نیو کورتیس

که مشهور به توتو است بازیگر و نویسنده محبوب ایتالیایی بوده که در زمینه نقش‌های تراژدی به شهرت بالایی رسیده است.

اتوره مایورانا

دانشمند فیزیک نظری ایتالیایی است که بر روی توده نوترینو و همینطور ذرات خنثی بسیار تمرکز داشته و توانسته واکنش‌های هسته‌ای گسترده‌ای را پیش‌بینی نماید. او در دانشگاه نپال درجه استاد تمام دارد.

گالیلئو گالیله

دانشمند و مخترع مشهور ایتالیایی است که در زمینه نجوم و فیزیک تبحر خاصی داشته است. میزان آی‌کیو او در معیارهای مختلف بین ۱۸۰ الی ۲۰۰ اعلام شده است که رقم قابل توجهی است.

فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیا

مردم ایتالیا بسیار رسمی و البته قدری هم جدی هستند. آن ها هرگز در دیدارهای اولیه صمیمی نمی شوند و اگر شما با لحن صمیمی با آن ها برخورد کنید این کار را نوعی توهین و تجاوز تلقی می کنند.

خانواده یکی از مهمترین ارزش‌ها در کشور ایتالیا محسوب می‌شود. مردم این کشور سعی می‌کنند بیشتر زمان فراغت خود را در خانواده و دورهمی‌ها بگذرانند. آشپزی در کشور ایتالیا رتبه بالایی دارد به طوری که در طول سال مسابقات آشپزی گسترده‌ای برگزار می‌شود.
فرهنگ خانواده محور در کشور ایتالیا بسیار مشهور است به طوری که شرکت‌های کوچک در این کشور توسط اعضای یک خانواده اداره می‌شود.

ملاقات‌های کاری در این کشور به شکل رسمی صورت می‌گیرد و فردی که از نظر سخنرانی بهتر از گزینه‌های دیگر است به عنوان راهنما صحبت می‌کند.
مردم این کشور ادعا می‌کنند که خودشان به سایر کشورهای اروپایی آشپزی کردن را یاد داده‌اند.
دورهمی‌هایی که در کشور ایتالیا دیده می‌شود آپریتیو نام دارد که عموماً در قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها برگزار می‌شود.
مردم این کشور در ساخت کفش بسیار حرفه‌ای هستند. ایتالیایی‌ها علاقمند به سینما هستند.
پوشش بانوان در این کشور در مجالس به صورت لباس‌های کاملاً زنانه و کفش‌های پاشنه بلند است. آقایان اغلب کت به تن دارند و استفاده از شلوارهای پارچه‌ای در بین آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. حجاب کشور ایتالیا بسیار رسمی و مناسب است.
مردم کشور ایتالیا اغلب در مقابل توریسم نگاهی بسیار دلسوزانه داشته و سعی می‌کنند راهنماگران خوبی باشند.

قوانین کشور ایتالیا

بالاترین قانون این کشور با عنوان قانون اساسی شناخته می شود.
نظام حقوقي ايتاليا بخصوص در بخش حقوق مدني براساس حقوق رم و قوانين ناپلئوني فرانسه است. پارلمان اين كشور متشكل از دو مجلس نمايندگان و سنا بوده و مرجع ناظر بر قانونگذاري ايتاليا نيز همان دادگاه قانون اساسي است.
بر اساس قانون اساسی این کشور، سیستم قوه قضاييه مانند اغلب كشورها، مستقل از قواي مقننه و مجريه است. نظام قضايی ايتاليا نیز همانند اغلب کشورها شامل مجموعه ای از دادگاه ها و قضات می باشد که هر دادگاه جزیی از شبکه ملی را در بر می گیرد.
دادگاه عالي تجديد نظر بالاترین دادگاه ممکن برای رسیدگی مجدد به برخی از احکام است كه اختصاصا نسبت به امور حكمی رسيدگی می کند و وارد مسائل ماهوی نمی شود. در این کشور دادگاه هایی همانند دادگاه های ایران اعم از عمومی، حقوقی، کیفری و شورای حل اختلاف در قالب های دیگری فعالیت می کنند.

در شهر میلان باید در هر زمان به جز مراسم تشییع جنازه و یا ملاقات در بیمارستان باید لبخند بزنید. اخم کردن در این شهر یک قانون‌شکنی است.

مهاجرت به ایتالیا

آب و هوا و جغرافیای کشور ایتالیا

کشور ایتالیا سرزمینی شبه‌جزیره‌ای و چکمه‌ای‌ شکل است که در جنوب اروپا در آغوش دریای آدریاتیک، دریای ایونی، دریای لیگوریا و دریای تیرنی آرام گرفته است. همچنین کشور‌های اتریش، فرانسه، سوئیس از جمله کشور‌های هم مرز با کشور ایتالیا هستند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشور ایتالیا در منظر گردشگران طبیعت چشم‌نواز و جلوه‌های شگرف آن است؛ دامنه‌های سبز ارتفاعات آلپ که به دشت‌های وسیع می‌رسد، از زیبایی‌های جهان خلقت محسوب می‌شود؛ با اینکه این زیبایی‌ها در برابر چشمان خیره گردشگران طنازی می‌کند، اما برای مهاجرت و زندگی دائمی در کشور ایتالیا باید به ظرافت و دقت آب‌وهوای این کشور را مورد بررسی قرار داد.

از نظر جغرافیایی کشور ایتالیا در منطقه معتدل قرار گرفته است. به دلیل طول شبه‌جزیره، تنوع قابل‌توجهی در آب و هوای شمال کشور (متصل به قاره اروپا) و جنوب (دریای مدیترانه) وجود دارد.
رشته‌کوه آلپ مانند سدی عظیم در برابر بادهای غربی و شمالی عمل می‌کند؛ در حالی که هم آپنین ها و هم دشت بزرگ شمال کشور ایتالیا تغییرات اقلیمی خاصی در این مناطق ایجاد می کنند. 

آب و هوای ایتالیا در فصل بهار

فصل بهار در ایتالیا با ابر‌های باران‌زا و باران آغاز می‌شود. با عبور کردن از ماه اول فصل بهار کم کم از شدت باران کاسته می‌شود. دمای هوای در طول فصل بهار در ایتالیا بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد در حال تغییر است. فصل بهار با وجود بارانی بودن؛ اما تعداد روز های آفتابی زیادی دارد. فصل بهار در ایتالیا، فصل شکوفایی درختان مرکبات، زیتون، انار و انجیر است. آب و هوای معتدل ایتالیا در فصل بهار موجب بیدار شدن حیواناتی نظیر گوزن و خرس و… در کوه‌های آلپ می‌کند.

آب و هوای ایتالیا در فصل تابستان

میانگین دمای هوا در تابستان ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است، البته این دما در مناطق جنوبی کشور با وزش باد‌های گرم از سمت آفریقا به 38 درجه هم می‌رسد. احتمال بارش باران در ایتالیا در طول فصل تابستان، حتی در در مناطق ساحلی بسیار نادر است. از این رو آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای سراسر کشور را در فصل تابستان فرا می‌گیرد.

آب و هوای ایتالیا در فصل پاییز

فصل پاییز همواره با تغییر ناگهانی دمای هوا همراه است. فصل پاییز زمان مناسب و دلپذیری برای سفر به ایتالیا است. دمای هوا در این فصل از 20 درجه سانتی گراد عبور نمی‌کند.

آب و هوای ایتالیا در فصل زمستان

آب و هوای فصل زمستان، چهره متفاوتی برای ایتالیا به وجود می‌آورد. فصل زمستان زیباترین فصل در این کشور زیبای اروپایی است. در این فصل دمای هوا در نقاط شمالی و نقاط جنوبی تفاوت قابل توجهی دارند.

دمای هوا به صورت میانگین در زمستان های ایتالیا 9 درجه سانتی گراد است. کوه‌های کشور ایتالیا در فصل زمستان سراسر پوشیده از برف هستند که منظره های چشم نوازی را ایجاد می‌کنند.

هزینه زندگی در ایتالیا

قیمت های زیر بصورت تقریبی بوده و ممکن است در گذر زمان دچار تغییر شوند:

اگر قصد مهاجرت قانونی به ایتالیا را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با مشاوران برگزیده و مجرب موسسه مشاوره مهاجرتی بین المللی توسا در تماس باشید. همراه با TEUSA امن و آگاهانه اقدام کنید.

مهاجرت به ایتالیا

سوالات متداول

بله- دانشجویان به مدت 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند.

بله- آزمون تولک اف( TOLC-F)، برای شرکت در این آزمون باید تسلط خوبی به دروسی مثل زیست، شیمی، ریاضی، فیزیک و منطق داشته باشید.کالج های خوبی دوره آمادگی این آزمون را در کشورهای همسایه تحت قالب پیش پزشکی استاندارد اروپا برگزار می کنند.

بله- درصورتی که تمایل به شرکت در آزمون آیمت نداشته باشید میتونید از دانشگاه های خصوصی ایتالیا مثل علوم پزشکی رم بدون آزمون پذیرش بگیرید.

در دانشگاه های دولتی بصورت میانگین 500 تا 1300 یورو و در دانشگاه های خصوصی بصورت میانگین 3000 تا 4000 یورو سالانه می باشد.که البته شرایط اخذ بورسیه استانی برای هر دو وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان مهاجرت به ایتالیا و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با ایتالیا