تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور یکی از مقاصد عالی کشور رومانی می باشد، که در سال های اخیر نیز بسیار مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته است. تحصیل ارزان و بدون محدودیت، تحصیل به زبان های مختلف در اتحادیه اروپا را می توان از فاکتورهای مهم این انتخاب دانست. همچنین این موضوع که کشور رومانی با اطلاعیه های سال ۲۰۲۳ که در حال پیوستن به حوزه شنگن میباشد و با تحقق این امر تردد راحت در این حوزه امکان پذیر خواهد شد، برای انتخاب رومانی به عنوان مقصد تحصیلی بی تاثیر نیست. تا پایان با موسسه مشاوره مهاجرتی توسا همراه باشید.

درباره رومانی

رومانی یا به زبان رومانیایی همان România، یکی از کشورهای شرق اروپاست که با کشورهای مجارستان، صربستان، اوکراین، بلغارستان و مولداوی همسایه می باشد و پایتخت این کشور نیز بخارست نام دارد.
رومانی از نظر وسعت، نهمین کشور اتحادیه اروپا و از نظر جمعیت، هفتمین کشور در اتحادیه اروپاست. رومانی همچنین از اعضای سازمان ناتو نیز میباشد. مردم رومانی، مسیحی هستند و از آمیزش قوم بومی داس ها که قومی هند و اروپایی هستند با رومی ها پدید آمده است و زبانشان رومانیایی میباشد. این زبان از ریشه لاتین و با زبان ایتالیایی هم خانواده است.

در رومانی که پر از امکانات امکانات تفریحی و شهری می باشد و همچنین از زیباترین کشورهای دنیاست، فرهنگی غنی وجود دارد. شهرهای قدیمی متعدد و تاریخی در این کشور نظیر شهر تیمشوآرا برای آن منطقه یک سرمایه محسوب میشود. شهر تیمشوآرا در سال ۲۰۲۳ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را از آن خود کرده و این اتفاق برای کشور رومانی بسیار حائز اهمیت میباشد. عنوان پایتخت فرهنگی اروپا از برنامه های مهم و قدیمی در کل اروپا است و به مسئولیت‌پذیری بالایی نیاز دارد. همچنین رومانی از جمله کشورهای صدر اروپا در سرعت اتصال به اینترنت میباشد و در سال ۲۰۲۱ رتبه پنجم جهان را در این موضوع کسب کرده است.

مهمترین مراکز

بخارست، تیمشوآرا، کلوژ نپوکا، سیبیو، یاش، سوچاوا، بوشته، براشوو، کونستانسا و ... از جمله مهترین شهرهای این کشور می باشند.

یکی از مهمترین بخش‌های پیشرفت کشور رومانی در زمینه آموزش و تحصیل است. تحصیل در این کشور به طور جدی دیده می‌شود و مشخص است که پیشرفت‌های روتین در این زمینه توانسته به نتیجه صحیحی دست یابد.

مزایای تحصیل در رومانی

تحصیل پزشکی در رومانی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور رومانی به مدت ۶ سال و تحصیل در رشته داروسازی ۵ ساله می باشد. برای تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در رشته های مرتبط با علوم پزشکی می توانید تحصیل به دو زبان انگلیسی و رومانیایی را مورد انتخاب قرار دهید. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به گذراندن دوره پادفک یا کالج ندارید، شما می توانید با داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی رومانی برای شروع کورس اصلی در آزمون تعیین سطح دانشگاه شرکت کنید که این آزمون ها نسبتا ساده و راحت می باشند و اگر دارای مدرک زبان مثل آیلتس یا تافل باشید، می توانید با ارائه آن به دانشگاه از شرکت در آزمون تعیین سطح خودداری نمایید.
اما اگر تمایل به تحصیل به زبان رومانیایی باشید، می بایست ابتدا در دوره های پادفک رومانیایی که در خود رومانی به مدت یکسال تحصیلی برگزار می شود شرکت کنید و سپس وارد دانشگاه و رشته مد نظر خود شوید.
در سال ۲۰۲۳ میزان شهریه در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای سه رشته مذکور حدود ۷۵۰۰ الی ۸۰۰۰ یورو بوده و برای رشته فیزیوتراپی به زبان انگلیسی که در کشور رومانی ۳ ساله می باشد، شهریه سالانه حدود ۳۰۰۰ یورو بوده است.
دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی می توانند از سال سوم تحصیل به عنوان دستیاران پزشک یا دندانپزشک در این کشور کار کنند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در رومانی (۲۰۲۴-۲۰۲۳)

۱-دانشگاه کاورل داویلا
۲-دانشگاه ویکتور بابش
۳-دانشگاه گریگور تی پوپا (مدیکال یاش)
۴-دانشگاه کلوژ ناپوکا (مدیکال کلوژ)

تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی

تحصیل کارشناسی در رومانی در رشته‌های مختلف مهندسی، علوم انسانی و هنر امکان پذیر می باشد، که تحصیل در این مقطع بسته به رشته شما ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد. برای تحصیل در این مقطع شما باید دارای حداقل مدرک دیپلم و حداقل سن ۱۷ سال باشید، همچنین تحصیل به زبان های مختلف از جمله انگلیسی و رومانیایی نیز مانند سایر مقاطع امکان پذیر است. دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند به مدت ۲۸ ساعت در هفته کار دانشجویی پاره وقت و همزمان با تحصیل انجام دهند و بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را در همان محیط تامین کنند.
در صورت تمایل به تحصیل به زبان رومانیایی باید در دوره های پادفک شرکت کنید که به مدت ۹ ماه یا یک سال تحصیلی می باشد، هزینه این دوره در کالج های مختلف رومانی و در سال ۲۰۲۳ برای متقاضیان رشته های مهندسی حدود ۲۴۳۰ الی ۳۰۰۰ یورو و برای سایر رشته ها از ۱۹۸۰ یورو به بالا می باشد. همچنین دوره پادفک برای متقاضیان رشته‌های پزشکی نیز حدود ۲۸۸۰ تا ۳۶۰۰ یورو می باشد.

تحصیل در رومانی در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد در رومانی که بسته به رشته متقاضیان یک تا دوسال به طول می انجامد و در این مدت متقاضیان بین المللی باید ۹۰ الی ۱۲۰ واحد درسی را با موفقیت بگذرانند. معمولا در هر ترم با توجه به آزمون های پایانی و فعالیت دانشجو در کلاس، نمره دهی انجام می شود و مانند دانشجویان ارشد کشورهای دیگر باید پایان نامه خود را ارائه دهید و برای دفاع از تحقیقات خود به سوالات اساتید و حاضرین در جلسه پاسخ دهید.

اخذ ویزای تحصیلی رومانی

اخذ ویزای تحصیلی رومانی پس از اخذ پذیرش از کالج ها یا دانشگاه های این کشور میبایست با آماده سازی مدارک مورد نیاز، گرفتن نوبت از سفارت و تحویل آنها توسط متقاضی در زمان تعیین شده اقدام گردد. از جمله مدارک مورد نیاز به شرح زیر میباشد:

هزینه های زندگی در رومانی

هزینه های زندگی در رومانی به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا پایین تر می باشد. اما همانطور که می دانید در رومانی نیز مانند هر کشور دیگری هزینه ها در شهر های مختلف میتواند متفاوت باشد. علاوه بر اون برای افرادی که به رومانی مهاجرت میکنند، با توجه به لایف استایل و نوع زندگیشان قطعا هزینه ها کمی متفاوت از یکدیگر است. بطور کلی در کشور رومانی می توان گفت هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در شهرهای مختلف از ۲۸۰ تا ۴۰۰ یورو ماهانه می تواند متفاوت باشد. دانشجویان بین المللی می توانند از خوابگاه های موجود استفاده کنند که بصورت میانگین، از ۱۸۰ تا ۲۵۰ یورو ماهانه هزینه اجاره آنان خواهد بود. برای دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در رومانی را خواهند داشت، هزینه های زندگی بصورت میانگین حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو ماهانه در طب سال های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ خواهد بود.

شرایط کار حین و پس از تحصیل

اجازه کار دانشجویی همزمان با تحصیل در کشور رومانی روزانه ۴ ساعت یا به عبارتی ۲۸ ساعت در هفته برای متقاضیان بین المللی می باشد. میانگین درآمد برای مشاغل پاره وقت در رومانی حدود ۴ تا ۸ یورو به ازای هر ساعت می باشد. هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور به صورت ماهیانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو میباشد. یعنی متقاضیانی که قصد انجام کار در حین تحصیل را داشته باشند، میتوانند با حقوق کار پاره وقت، بخش زیاد و خوبی از هزینه های زندگی خود رو تامین کنند. معمولا مترجمی، انواع پیک غذا، تدریس زبان، اپراتور تماس و … از جمله این مشاغل میباشند. دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی پس از اتمام سال سوم تحصیل خود، در صورت داشتن پیشنهاد و قرارداد شغلی، میتوانند به عنوان دستیار پزشک یا دستیار دندانپزشک نیز در رومانی کار کنند.
پس از فارغ التحصیلی یکی از راه های گرفتن اقامت رومانی، کار در این کشور میباشد. دانشجویان بین المللی پس از اتمام تحصیل، برای کار در این کشور هیچگونه آزمونی نخواهند داشت.


قطعا رومانی هر ساله متقاضیای بیشتری خواهد داشت و توصیه میشه در صورتی که تصمیم قطعی گرفته اید، در زمان های مناسب و در شروع ددلاین ها نسبت به اخذ پذیرش اقدام کنید تا بتونید در تایم خلوتی سفارت پروسه ویزاتون هم انجام و پیگیری کنید.

سوالات متداول رومانی

بله، لطفا با موسسه جهت مشاوره و انجام کار در تماس باشید.

خیر، تنها ممکنه لازم بشه در آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنید، اونم اگر مدرک زبان نداشته باشید.

از اول فوریه (۱۲ بهمن) شروع میشه و معمولا پنج ماه ادامه داره، تا ۱۰ تیرماه

ترجمه : مدرک تحصیلی و ریزنمراتش، پاسپورت و شناسنامه، اقرارنامه آدرس، گواهی سلامت، وکالتنامه به شخص یا وکیلی که کاراتون انجام میده، مدرک زبان در صورت موجود بودن و … .

بله، مهم‌ترین نکته برای پذیرش دانشگاه یاش برای ترجمه مدارک مهر سفارت رومانی نیاز هست.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان تحصیل در رومانی و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با رومانی