تحصیل در آلمان

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

درباره آلمان

کشور آلمان با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان در اروپای مرکزی قرار دارد. آلمان پس از روسیه دومین کشور پرجمعیت در اروپا نیز میباشد، مساحت این کشور حدود 358.385 کیلومتر مربع است و دارای 16 ایالت است.

پر جمعیت ترین شهر و پایتخت کشور آلمان شهر برلین می باشد. هامبورگ، مونیخ و کلن به ترتیب شهر های بزرگ و  پرجمعیت در آلمان بعد از پایتخت هستند.

سیستم حکومتی کشور آلمان فدرال پارلمانی/صدراعظم می باشد و دین مردم این کشور مسیحیت است.

این کشور از شمال در جوار دریای بالتیک و سیاه و از جنوب در همسایگی آلپ قرار دارد. آب و هوای آلمان بصورت معتدل و چهار فصل است که زمستان ها سرد و تابستان ها گرم می باشد.

تحصیل در آلمان

همانطور که میدانید زبان رسمی، زبان آلمانی می باشد و واحد پول کشور آلمان نیز یورو (€) است. آلمان در جهان از نظر اقتصاد جز ابرقدرت ها است و در اروپا نیز بزرگ ترین و قوی ترین اقتصاد را دارد. از نظر اختلاف زمانی، ساعت ایران حدودا 2 ساعت و 30 دقیقه جلوتر از آلمان می باشد.

مزایای تحصیل در آلمان

طبیعتا برای مهاجرت تحصیلی  چنانچه بتوان کشوری را انتخاب کرد که امکان ادامه تحصیل بصورت رایگان وجود داشته باشد مسیر مهاجرت بسیار ساده و مطلوب می شود. آلمان این شرایط را برای دانشجویان در سرتا سر دنیا فراهم کرده است که بصورت رایگان در تمامی رشته ها تحصیل کنند.

در سال 2018 براساس نظرسنجی صورت گرفته تقریبا 40 درصد از دانشجویان دلیل اصلی انتخاب کشور آلمان را امکان ادامه تحصیل بصورت رایگان اعلام کردند.

در این جا بصورت خلاصه به بررسی مهم ترین مزایای تحصیل در کشور آلمان می پردازیم که عبارتند از :

هزینه ی زندگی در آلمان به نسبت کشورهای همسایه مقرون به صرفه تر است.دولت آلمان تمکن مالی برای تحصیل را سالیانه 11 هزار یورو در نظر گرفته است، به طور متوسط ماهیانه 850 تا 1000 یورو است.

شرایط تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان نیز همانند دیگر دانشگاه های اروپایی دارای دو ترم زمستانه و تابستانه هستند که ترم زمستان از سپتامبر و ترم تابستان از آپریل شروع می شود.

سیستم آموزش آلمان به گونه ای است که بچه ها برای اخذ مدرک دیپلم باید 13 سال مدرسه روند.خانواده های میتوانند از 6 سالگی کودکان خود را در مدارس ثبت نام نمایند اما بعد از 6 سال بصورت اجباری شروع مدرسه برای هر نفر می بایستی اتفاق بیفتد.

سیستم ارزشیابی آلمان بصورت کیفی می باشد بدین صورت که در 6 سطح بسیار خوب ، خوب، قابل قبول، متوسط، ضعیف و بسیار ضعیف است.آلمان مقطع دبستان(دوره ابتدایی) را مهم ترین مقطع و بخش تحصیلی برای یک فرد می داند چرا که رشد، استعداد وشخصیت بنیادی و اساسی دانش آموزان در این مقطع شکل می گیرد.

پس از پایان دوره ابتدایی دانش آموزان وارد مقطع متوسطه می شوند که در 16 یا 17 سالگی نیز از این مقطع فارغ التحصیل می شوند .

مقطع کارشناسی بین 6 تا 8 ترم متغیر است، کارشناسی ارشد 3 الی 4 ترم است و دکتری بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد.

نخستین گام برای ادامه تحصیل در کشور آلمان اخذ پذیرش از دانشگاه یا مراکز آموزشی معتبر می باشد. دانشگاه های آلمان برای صدور پذیرش شرایط ویژه ی خود را دارند که معمولا یا بصورت مستقیم و یا از طریق Uni-assist می باشد.

در تمامی مقاطع تحصیلی مواردی که نقش اساسی دارند عبارتند از : معدل، انگیزه نامه، توصیه نامه، پایان نامه و مقاله های عالی در صورت موجودبودن، برای ورود به دانشگاه های آلمان و ادامه تحصیل در هر مقطی می بایستی تحصیلات قبلی مرتبط باشد یعنی برای ورود به مقطع کارشناسی حتما باید دیپلم مرتبط باشد و این موضوع برای مقاطع بالاتر نیز باید رعایت شود، مثلا به هیچ عنوان نمی توان با داشتن دیپلمی غیر از تجربی وارد رشته های پزشکی و پیراپزشکی شد .

در آلمان می توان به هردو زبان آلمانی و انگلیسی تحصیل کرد که برای هردو داشتن مدرک زبان معتبر الزامی است، همانطور که مستحضر هستید سن فاکتور بسیار مهمی برای تحصیل در کشور آلمان می باشد که برای هرمقطع بازه ی مشخصی دارد، ما در ادامه ی مقاله به تفصیل این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

تحصیل در آلمان

یادگیری زبان آلمانی و اخذ مدرک

همانطور که گفته شد یکی از جذابیت های تحصیل در آلمان شهریه رایگان میباشد. برای تحصیل رایگان در این کشور میبایست به زبان آلمانی مسلط  و برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، مدرک زبان آلمانی معتبر به سفارت ترائه دهید. برای اخذ مدرک معتبر در ابتدا میبایست  زبان آلمانی را تا سطوح مورد نظر آموزش ببینید و سپس در آزمون های مختلف شرکت کنید. مدارک زبان آلمانی معتبر برای مهاجرت به این کشور انواع مختلفی نظیر DSH-OSD-TELC- گوته – Testdaf و … داند که معمولا اقدام برای دریافت مدرک گوته از بقیه رایج تر است، که در این صورت متقاضیان معمولا برای اخذ ویزا باید حداقل مدرک سطح B2 را کسب کنند. خیلی از متقاضیان برای یادگیری زبان آلمانی، پذیرش از کالج های زبان آلمانی کشور ترکیه  را اقدام میکنند. مطمئنا فردی که آموزش زبان آلمانی را در کشور ترکیه فرا میگیرد به نسبت فردی که همین اقدام را بصورت همزمان در ایران شروع میکند، بسیار جلوتر و چندین قدم به ویزای کشور آلمان نزدیکتر شده و همچنین پروسه مهاجرت به آلمان را تا حدودی گارانتی و تضمین بخشیده است.

آموزش زبان آلمانی در کشور ترکیه

1- آموزش سریعتر و با کیفیت تر با حضور اساتید NATIVE آلمان : زبان آلمانی از پایه تا b2 بصورت فشرده در 9 ماه آموزش داده میشود و تمامی خدمات آموزشی منحصر به فرد و خدمات رفاهی مانند خوابگاه، اقامت و … توسط کالج انجام میپذیرد. 2- امکان اقدام سریعتر به اخذ ویزا، از سفارت آلمان در ترکیه: پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان و تکمیل مدارک به راحتی و در دو هفته می توانید از سفارت وقت گرفته و با شانس ریجکتی نزدیک به صفر و با خیال راحت اقدامات لازم را انجام دهید.

تحصیل کارشناسی در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان 4 ساله و بصورت رایگان است که ارائه دیپلم  12 ساله الزامی میباشد، حداقل مدرک زبان برای ورود به مقطع کارشناسی عموما B1 است که درحال حاضر اکثریت کالج ها و دانشگاه ها B2 را می خواهند.

مدرک دیپلم در آلمان 13 ساله است از این رو یک فرد ایرانی با داشتن مدرک 12 ساله نمیتواند مستقیم وارد دانشگاه شود از این رو می بایستی 1 سال قبل از دانشگاه را دوره کالج بگذراند. اما یک تبصره مهم وجود دارد، بدین صورت که اگر 30 الی 35 واحد در دانشگاه های ایران را گذرانده باشیم نیاز به گذراندن یک سال کالج نمی باشد.

حداقل مدرک زبان برای ورود به مقطع کارشناسی عموما B1 است که درحال حاضر اکثریت کالج ها و دانشگاه ها B2 را می خواهند.

تحصیل در آلمان

کورس های مقدماتی در آلمان

کالج ها انواع مختلفی دارند که شما بسته به دیپلمی که دارید و رشته ای که میخواهید وارد دانشگاه شوید باید از یکی از این کالج ها پذیرش بگیرید، دسته بندی کالج ها بصورت زیر هستند :

در پایان دوره ی کالج شما باید در یک امتحان پایانی به نام:

FSP(FESTSTELLUNGSPRUFUNG

) شرکت نمایید که براساس نمره و امتیازی که در این آزمون کسب میکنید  وارد دانشگاه می شوید.

کالج ها در آلمان به دو صورت دولتی وخصوصی هستند که عموما دولتی ها رایگان هستند، نکته حائز اهمیت دیگر درمورد کالج های آلمان این است که ارزش تمام کالج ها با هم برابر می باشد، یعنی شما هرکالجی که باشید بعد از گذراندن دوره می توانید برای تمامی دانشگاه ها اپلای کنید اما برخی از کالج ها مثل مونیخ و برلین برای دانشجویان خود نمره و امتیاز مثبت قائل می شوند.

تحصیل در آلمان

مدارک لازم برای پذیرش کالج ها

کالج ها معمولا حداقل مدرک B1 را از شما می خواهند، اما واقعیت این است که در حال حاضر اکثریت کالج ها با B2 استقبال بیشتری می کنند

پذیرش مشروط چیست ؟

درمرحله اپلای و اخذ پذیرش، داشتن مدرک زبان ضروری است (مدارک زبانی معتبری همچون TestDaf-DSH-OSD-TELC-Goethe) اما چنانچه هیچکدام از این مدارک را در دست نداشته باشید می توانید با گرفتن پذیرش مشروط به گذراندن کورس زبان آلمانی در کشور آلمان برای ویزا اقدام نمایید اما باید بدانیم معمولا هزینه یادگیری زبان و یا شهریه کلاس زبان ها در آلمان معمولا بسیار بالا می باشد، و مدت زمان یادگیری زبان بسته به شهر مقصد بین 5/1 تا 2 سال متغیر است.

تحصیل پزشکی در آلمان

برای تحصیل رشته های پزشکی در آلمان شما به دیپلم 12 ساله رشته تجربی نیاز دارید، مدت زمان تحصیل در رشته ی پزشکی دراین کشور 6 سال و بصورت رایگان است (هم دانشگاه و هم کالج رایگان هستند). برای ورود به رشته ی پزشکی در دانشگاه های آلمان دو راه وجود دارد:

کالج پزشکی

 با داشتن حداقل مدرک B1 زبان آلمانی و دیپلم و پیش دانشگاهی (معدل کتبی و دیپلم باید خوب و قابل قبول باشد) برای پذیرش اولیه مقطع کالج معمولا معدل دیپلم اهمیت چندانی ندارد ولی بعد از گذراندن کالج طبق فرمولی که کشور آلمان دارد نمره شما محاسبه می شود.  نحوه معدل گیری بدین صورت می باشد:
نمره نهایی بدست آمده از این فرمول  بین 1 تا 5 است که هرچه پایین تر باشد بهتر است، برای تحصیل پزشکی در اکثر دانشگاه های آلمان باید نمره ی شما 1 1.5 باشد البته رشته های زیرشاخه پزشکی در برخی از دانشگاه ها تا 2.5 را مورد قبول قرار می دهند.

ورود مستقیم

برای ورود مستقیم 2 راه وجود دارد:

1. گذراندن حداقل 36 واحد در یک رشته مرتبط با علوم پزشکی با معدل بالا

داشتن مدرک لیسانس در هر رشته ای با معدل بالا (که معمولا در این راه معدل دیپلم و پیش دانشگاهی اهمیت کمتری دارد)

مدرک زبان برای ورود مستقیم به دانشگاه در رشته های پزشکی که به هیچ عنوان پذیرش مشروط هم نمیتوان گرفت، تست داف4، DSH2، B2-C1  گوته است.

( آن دسته از عزیزانی که معدل پایینی دارند و نگران هستند  میتوانند کالج مونیخ را انتخاب کنند و با مدرک B2  گوته پذیرش بگیرند زیرا دانشگاه مونیخ فقط نمره FSP را ملاک قرار می دهد به شرطی که کالج مونیخ را گذرانده باشید )

تحصیل به زبان انگلیسی در رشته های پزشکی در آلمان هم مقدور می باشد اما شرایط رایگان بودن مهیا نیست و شما مستلزم پرداخت شهریه هستید .

برخی از بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل رشته پزشکی عبارتند از:

تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان

آلمان در لیست 5 کشور برتردنیا برای ادامه تحصیل قرار دارد که این امر از تحصیل رایگان، دانشگاه های رنکینگ بالا، پایین بودن هزینه های زندگی، ثبات اقتصادی و امنیتی بالا، سیستم آموزشی قوی، اعطای بورسیه های تحصیلی و اعتبار بالای مدارک نشات می گیرد.

برای پذیرش از دانشگاه های آلمان نیازمند ارائه مدرک زبان معتبر آلمانی یا انگلیسی هستید.

سیستم آموزش عالی آلمان دانشگاه های این کشور را به 3 نوع زیر دسته بندی می کند:

دانشگاه(UNIVERSITST): تحصیلات آکادمیک و تکمیلی تا اعطای مدرک دکتر و بیشتر تمرکز بر امور پژوهشی و آموزشی
دانشگاه علمی کاربری (FACHHOCHSCHULE): تحصیلات براساس دروس عملی وکاربردی تکنیکی است
دانشگاه های موسیقی، هنرو فیلم : درصورت تمایل بر دروس هنری است که معمولا با ارائه نمونه کار پذیرش انجام می شود.

همچنین رنکینگ دانشگاه های گروه الف (برتر و ممتاز) و دانشگاه های گروه ب(خوب) را در ادامه نام میبریم:

دانشگاه های گروه الف (برتر و ممتاز)

تحصیل در آلمان

دانشگاه های گروه ب(خوب)

همچنین در این بین تعداد کثیری از دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم ایران هستند که برای دیدن اسامی دانشگاه های مورد تایید روی لینک زیر کلیلک کنید .

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان 2 سال به طول می انجامد و حدود 120 واحد درسی باید گذرانده شود که دانشجویان میتوانند بصورت مستقیم یا از طریق یونی اسیست اپلای نمایند . اجازه ی کار 20 ساعت در هفته برای دانشجویان کارشناسی ارشد در آلمان نیز فراهم می باشد.

شرط پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دارا بودن اصل مدرک کارشناسی (دانشنامه ) از یک دانشگاه معتبر است، همچنین داشتن مدرک زبان رکن اساسی و اصلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان می باشد که قاعدتا اگر قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی (دانشگاه های بین الملل) را داشته باشید ارائه مدرک معتبر آیتلس یا تافل ضروری است و چنانچه بخواهید به زبان آلمانی (بصورت رایگان) ادامه تحصیل کنید نیازمند مدارک معتبر زبان آلمان از جمله :

می باشید، سطح این مدارک و امتیازی که باید جهت پذیرش اخذ شود را دانشگاه در سایت خود اعلام می کند. پس از گذراندن واحد های درسی در مقطع کارشناسی می بایستی پایان نامه ارائه شود که چگونگی تحقیق، پژوهش و انجام آن با راهنمایی استاد راهنما انجام می پذیرد. برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد توصیه میکنیم حتما رشته ای که اپلای میکنید با رشته ی کارشناسی خود مغایرت نداشته باشد این امر در تسهیل صدور ویزا بسیار موثر می باشد. شما می توانید پذیرش مشروط نیز برای مقطع کارشناسی ارشد داشته باشید بصورتیکه با حداقل مدرک B1 گوته اپلای نمایید ولی ملزم به شرکت در کلاس های زبان آلمانی در یک الی دو ترم در کشور آلمان هستید ( بهتر است بدانید که هزینه کلاس زبان آلمانی در کشور آلمان معمول ا بالاست پس هرچه در ایران زبان را بخوانید و مدرک بگیرید به نفع شماست ) شرایط سنی برای پذیرش مقطع ارشد توسط دانشگاه های آلمان معمولا بصورتی هست که تا سن 35 سال هم ممکن می باشد اما سخت گیری های سفارت و ویزا به گونه ای پیش می رود که بالای 30 سال معمولا سخت می توانند ویزای تحصیلی در این مقطع را دریافت نمایند و نیاز است که گپ تحصیلی خود را بطور قابل قبولی توجیه نمایند.

پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد معمولا دو راه برای افراد وجود دارد

پیدا کردن پوزیشن شغلی مناسب و تبدیل اقامت دانشجویی به اقامت کاری ( پس از تحصیل بصورت طبیعی 18 ماه به شما اجازه داده می شود که کار موردنظر خود را پیدا کنید)
ادامه تحصیل در مقطع ارشد مجدد یا دکتری و تمدید اقامت تحصیلی

جمع بندی مدارک لازم و ضروری برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد :

تحصیل دکترا در آلمان

دوره دکترا در آلمان بین 3 تا 4 سال است معمولا این دوره کاملا پژوهشی می باشد و طی دوره شما دروسی را پاس نخواهید کرد علاوه براین اغلب دانشجویان دکترا از طرف استاد یا دانشگاه حمایت مالی می شوند.

حمایت مالی کامل شامل حقوق ماهیانه و بعضا کمک هزینه هایی برای شرکت در کنفرانس های داخل یا خارج از آلمان است.
در برخی موارد ممکن است این حمایت مالی بصورت کامل وجود نداشته باشد در این صورت شما ممکن است بتوانید بعضی از ترم ها به عنوان استاد حل تمرین کار کنید و حق الزحمه دریافت کنید.
در برخی موارد ممکن است هیچ حمایت مالی نداشته باشید و مجبور باشید از بیرون از دانشگاه کار نیمه وقت پیدا کنید.

دوره ی دکترا در آلمان زیرنظر یک استاد خاص اداره می شود که این استاد هم مسئول استخدام شما و هم مسئول راهنمایی پروژه ی شما می باشد که در واقع شما برای پذیرش و گذراندن دوره دکترا باید نظر یک استاد خاص را جلب نمایید ( در این امر می توانید از سایتDAAD نیز کمک بگیرید )

برای پیدا کردن موقعیت های دکترا هم میتوان در سایت ها جستجو کنید و هم می توانید در سایت خود اساتید موقعیت های خالی موجود را رسد کنید، طبیعتا آگهی های پوزیشن دکترا دارای ددلاین های خاصی هستند همچنین توضیح مختصری درباره ی کلیات پروژه ی مدنظر استاد داده شده که با مطالعه میتوانید اطلاعات کافی و وافی پیدا کنید.

در زمینه ی حمایت های مالی چنانچه این حمایت بصورت کامل و همه جانبه رم بخورد پس از کسر مالیات حدود 1700 یورو در ماه حقوق دریافت خواهید کرد که به آسانی هزینه های جانبی زندگی معمولی دانشجویی در آلمان را پوشش می دهد.

مدارکی که معمولا برای اقدام در مقطع دکترا لازم می باشد به شرح ذیل است:

مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و ریزنمرات ( در این جا ترجمه ی غیر رسمی حتی مدرک موقت هم قابل قبول است)
انگیزه نامه ی علمی ( می بایستی تمرکز شما اول روی پروژه هایی که تاکنون و در دوره های کارشناسی و ارشد و یا بعد از آن انجام داده اید و مهارت هایی که دارید باشد همچنین باید دلیل علاقمندی خودتان را برای اینکه کار پژوهشی را با آن استاد استارت بزنید توضیح دهید)
آدرس ایمیل 2-1 استاد معرف که میتواند از اساتید دوره ی کارشناسی و ارشد شما باشند (اساتید می بایستی مستقیما معرفی نامه ها را ایمیل کنند)

 

امکان تحصیل هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی ممکن و میسر است، مدرک زبان برای دکترا  آیلتس حداقل 5/6 ، تافل80 ، TestDaf و DSH  است.

بعضی از سایت هایی که میتوانید با کمک آن ها موقعیت دکترا یا اساتید را راحت تر پیدا کرد شامل :

سوالات متداول

در مقطع لیسانس و رشته های علوم پزشکی بله، اما در مقاطع تکمیلی به زبان انگلیسی هم رایگان ارائه می شود.

بله، دوره هایی هستند که بین کالج های ترکیه و آلمان بصورت تلفیقی برگزار میشه و شانس ویزای خوبی هم داره، اول سطح A در ترکیه تدریس میشه و بعدش متقاضیان برای سطح B به خود آلمان میرن.

اگر با مدرک B2 اقدام کنید بله اما درصورتیکه مدرک و سطح زبان شما C1 باشد امکان اقدام برای کورس اصلی بدون گذروندن کالج ها محیا است. البته اگر شخصی در ایران با قبولی درکنکور سراسری در دانشگاه مشغول به تحصیل شده و حداقل 36 واحد گذرانده باشه این متقاضی نیز می تواند بدون گذروندن کالج در آلمان وارد دانشگاه شود.

برای اخذویزای تحصیلی از سفارت آلمان بله، معمولا برای لیسانس و پزشکی تا 23، ارشد تا30 و دکترا تا35 سال توصیه می شود. برای سنین بالاتر شرایط کمی سخت است.

در سال 2024 حدود 12.324 یورو برای یک سال

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان تحصیل به آلمان و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با آلمان