مهاجرت به آلمان

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

هم اکنون مهاجرت به کشور آلمان در بین سایر کشورهای اروپایی بسیار پرطرفدار است، مخصوصا برای ایرانیان که همه ساله تقاضا برای اخذ انواع ویزاهای آلمان بیشتر می شود که این همه گیری موضوع به دلایل زیر می باشد:

  • اقتصاد قوی آلمان برای کار
  • امکان تحصیل رایگان و بالا بودن استاندارد های آموزشی
  • امکان سفر در حوزه شینگن بدون ویزا
  • نرخ بیکاری پایین و دستمزد بالا
  • قانونمند بودن حکومت آلمان
  • آب و هوای مناسب
  • و. ….

در ادامه این مقاله سعی داریم با ماهیت کشور آلمان در موضوعات مختلف و همچنین راه های مهاجرت به آلمان و انواع ویزاهای تعریف شده برای مهاجرت به آلمان را بررسی نماییم.

شما می توانید برای بررسی شرایط فردی خود جهت مهاجرت به کشور آلمان با کارشناسان مهاجرتی موسسه توسا تماس بگیرید.

درباره آلمان

آلمان به زبان  آلمانی Deutschland  و نام رسمی جمهوری فدرال آلمان Bundesrepublik Deutschland  و همچنین نام بین المللی وروی نقشه Germany می باشد.  آلمان یک کشوری در اروپای 

غربی و اروپای مرکزی با چشم انداز جنگل ها، رودخانه ها، رشته کوه ها وسواحل دریای شمال است.

تحصیل در آلمان

آلمان کشوری در اروپای غربی و اروپای مرکزی با چشم انداز جنگل ها، رودخانه ها، رشته کوه ها و سواحل دریای شمال میباشد که از شمال با دریای شمال، دریای بالتیک و دانمارک ، از جنوب با سوئیس و اتریش ، از شرق با جمهوری چک و لهستان و از غرب با هلند، بلژیک و فرانسه همسایه است.

مساحت کشور آلمان 358.389 کیلومتر مربع است و جمعیت آن حدود 84 میلیون نفر می باشد که بعد از روسیه پرجمعیت ترین کشور اروپا به شمار می رود. همچنین پایتخت و پرجمعیت ترین شهر این کشور، برلین می باشد.

بعد از برلین شهرهای هامبورگ، مونیخ، کلن و فرانکورت به ترتیب جز پرجمعیت ترین شهرهای آلمان محسوب می شوند. کشور آلمان 16 ایالت دارد که بزرگترین ایالت آن بایرن در جنوب و کوچکترین ایالت آن برمن در شمال غرب می باشد.

 

اقتصاد آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ در دنیا و یکی از بزرگترین اقتصاد های اروپا می باشد.

به گزارش از صنوق بین المللی پول،در سال 2017 کشور آلمان 29 درصد از اقتصاد منطقه یورو را به خود اختصاص داده است.

پیشرفت اقتصادی آلمان از سال 1949 آغاز شد، عملکرد اقتصادی این کشور  قابل توجه مدیریت اقتصادی کارآمد بود و تقریبا 11 درصد از شرکت های تولیدی اروپا، آلمانی هستند. در زمینه های نرم افزار و فناوری اطلاعات-مخابرات، خدمات مالی و بیزینسی، تجهیزات ماشین آلات صنعتی ، نساجی و صنایع شیمیایی پیشرفت سرمایه گذاری در آلمان می باشد.

حدود 19% جمعیت آلمان، از خانواده های مهاجر و یا خود مهاجر بوده اند و بالاترین حضور خارجی ها در ایالت های هامبورگ، هسن، برلین و بادن-وورتمبرگ است که این اتباع در ایالت های جدید کمتر از 2% جمعیت را شامل می شوند.

 

اقتصاد آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ در دنیا و یکی از بزرگترین اقتصاد های اروپا می باشد.

به گزارش از صنوق بین المللی پول،در سال 2017 کشور آلمان 29 درصد از اقتصاد منطقه یورو را به خود اختصاص داده است.

پیشرفت اقتصادی آلمان از سال 1949 آغاز شد، عملکرد اقتصادی این کشور  قابل توجه مدیریت اقتصادی کارآمد بود و تقریبا 11 درصد از شرکت های تولیدی اروپا، آلمانی هستند. در زمینه های نرم افزار و فناوری اطلاعات-مخابرات، خدمات مالی و بیزینسی، تجهیزات ماشین آلات صنعتی ، نساجی و صنایع شیمیایی پیشرفت سرمایه گذاری در آلمان می باشد.

حدود 19% جمعیت آلمان، از خانواده های مهاجر و یا خود مهاجر بوده اند و بالاترین حضور خارجی ها در ایالت های هامبورگ، هسن، برلین و بادن-وورتمبرگ است که این اتباع در ایالت های جدید کمتر از 2% جمعیت را شامل می شوند.

روش های مهاجرت به آلمان

 

آلمان در سال های اخیر لقب بهشت مهاجران را به خود اختصاص داده است که این امر دلایل و مزایای متعددی دارد، ما در این مقاله به تفصیل به توضیح این دلایل می پردازیم.

در این قسمت سعی داریم انواع راه های متداول و رایج مهاجرت به آلمان را با هم مرور کنیم:

  • مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل
  • مهاجرت به آلمان از طریق کار( جاب آفر و کارآموزی)
  • مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج
  • مهاجرت به آلمان از طریق تولد
  • ویزای توریستی آلمان
  • ویزای نمایشگاهی
  • مهاجر به آلمان از طریق یادگیری زبان
  • و ….

که در بین روش های ذکر شده همچنان تحصیل و کار در اولویت قشر جوان جامعه برای انتخاب آلمان برای مهاجرت می باشد.

درنظر گرفتن چند فاکتور اساسی و مشترک در تمامی روش ها، بسیار مهم و ضرروی می باشد که عبارتند از: دانستن زبان آلمانی، اثبات تمکن مالی و بیمه درمانی و….

مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان همیشه جز یکی از پرمتقاضاترین کشورها برای ادامه تحصیل بوده است که این امر در سال 2022 و 2023 بیشتر نیز شده است. شرایط تحصیل رایگان و یا به قدری کم هزینه، که رایگان به شمار می رود بیشترین و مهم ترین علت محبوبیت کشور آلمان برای ادامه تحصیل می باشد. همچنین مدارک دانشگاهی آلمان دارای اعتبار جهانی بالایی هستند.

هزینه های زندگی در کشور آلمان اگرچه به یورو می باشد ولی شرایط کاریابی بصورت پاره وقت برای دانشجوییان در حین تحصیل موجب تسهیل این امر شده است.

شرایط اسکان دانشجویان در آلمان به گونه ای می باشد که اغلب دانشگاه های آلمان دارای خوابگاه مختص به خود هستند و هر دانشجو بنا به اخذ پذیرش خود از هر دانشگاه می تواند از امکانات و خدمات رفاهی و اجتماعی که آن دانشگاه در اختیارش می گذارد استفاده کند، از این رو در هزینه های زندگی بسیار صرفه جویی خواهد شد.

همچنین دانشگاه های کشور آلمان با قرار دادن کارت های دانشجویی ویژه ای این امکان را به دانشجویان می دهند که از سرویس های حمل نقل شهری بصورت رایگان استفاده نمایند.

بصورت میانگین هزینه زندگی برای هر دانشجو در کشو آلمان ماهیانه 950 تا 1000 یورو برآورد می شود همچنین درنظر گرفتن میزان تمکن مالی اعلام شده از سمت دولت آلمان برای اخذ ویزای تحصیلی که در حال حاضر11هزار و 12300 یورو در مقاطع مختلف است بسیار مهم است، هزینه درخواست ویزای دانشجویی به سفارت آلمان 75یورو می باشد.

سیستم تحصیلی در مدارس آلمان دستخوش تغییرات و قوانینی هست که هر ایالت مشخص کرده است.

سیستم آموزشی پیشرفته و وجود دانشگاه های رنکینگ بالا در کشور آلمان نیز از جمله دیگر دلایل محبوبیت این کشور در بین متقاضیان تحصیل در اروپا شده است.

در جدول زیر میتوانیم برخی از دانشگاه های آلمان که دارای رتبه بندی جهانی هستند را ببینیم:

تحصیل در آلمان

 

نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است و این نکته درمورد کشور آلمان بسیار حائز اهمیت می باشد که پس از فارغ التحصیلی امکان کاریابی در حوضه تخصصی خود بسیار بالا می باشد این موضوع در حالی است که برای مهندسین چندین برابر بیشتر از مشاغل دیگر امکان کاریابی وجود دارد.

درمورد زمان مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت آلمان  در ایران نمی توان اطلاعات دقیقی داد و باید گفت زمان مشخصی وجود ندارد اما ما باتوجه با تجربه بالا و اجرای بیش از 200 پرونده موفق با صراحت اعلام میکنیم که معمولا تعیین وقت سفارت برای ویزای دانشجویی بیش از یک سال زمان می برد که در همین جا این نکته بسیار مهم را متذکر می شویم که موسسه مهاجرتی توسا با ثبت قانونی شعب خود در کشورهای همسایه از جمله ترکیه می تواند روند صفر تا صد پرونده شما را از طریق سفارت آلمان در آنکارا خیلی سریع تر پیش ببرد.

نظام آموزش و پرورش کشور آلمان (Bildungssystem in Deutschland)  دارای چهار مرحله می باشد:

  • پیش دبستانی
  • دبستان
  • دبیرستان و دوره های کارآموزی
  • تحصیلات تکمیلی

 

تحصیل در آلمان تا کلاس نهم برای کوکان بصورت کاملا اجباری است.

 

پیش دبستان:

 

مدت زمان این دوره یک سال است که Kindergarten یا Vorschule  نامیده می شود.

 

دبستان:

 

مدت زمان این دوره چهار یا شش سال است که Grandschule  نامیده می شود.

که در این دوره دروس ریاضی، هنر، موسیقی، جغرافیا، آلمانی و مهارت های اجتماعی آموزش داده می شود.

 

 

دبیرستان و کارآموزی:

 

پس از دبستان دو گزینه ی مختلف وجود دارد که به شرح ذیل هستند:

 

Die Hauptschule  : مدت زمان این دوره تا کلاس نهم یا دهم طول میکشد، و در پایان دوره دانش آموزان میتوانند یا به تحصیل ادامه دهند و یا یک دوره آموزش کار بگذرانند.

البته باید این نکته را یادآوری کرد که قانون اجبار تحصیلات با پایان این دوره تموم نمی شود مگر اینکه سن فرد 18 سال باشد.

 

Die Realtschule – Mittelschule :

مدت زمان این دوره تا کلاس دهم طول میکشد، و در پایان این دوره دانش آموزان میتوانند یا به تحصیل ادامه دهند و یا یک دوره آموزش کار بگذرانند.

با این تفاوت که قانون اجبار تحصیلات با پایان این دوره تمام نمی شود و می توانند فارغ التحصیل بشوند.

ادامه تحصیل در دانشگاه های فنی حرفه ای مقدور است.

 

مدارس دولتی آلمان رایگان و فاقد شهریه میباشند ولی مدارس خصوصی دارای شهریه هستند و سیستم آموزش در مدارس خصوصی آلمان متمرکزتر، گاها فشرده تر و خاص تر می باشد.

زبان تحصیل در تمامی مدارس آلمانی می باشد.

 

 

تحصیلات تکمیلی:

Das Gymnasium- Die Gesamtschule

بعد از گذراندن این دوره تا کلاس سیزدهم، دانش آموزان فارغ التحصیل به حساب می آیند و میتوانند وارد دانشگاه شوند.

 

دوره های تحصیلی آلمان :

لیسانس: مدت زمان این دوره 4 سال می باشد به همراه دریافت مدرک در پایان دوره.

تحصیل در این مقطع رایگان می باشد و دانشجویان می توانند از بورسیه ها یبرخی از دانشگاه ها نیز استفاده کنند .

تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی و بصورت رایگان در این کشور مستلزم ارائه حداق مدرک زبان / B2  (B zwie)میباشد.

دانشجویان خارجی باید به این نکته توجه داشته باشند که گپ تحصیلی برای ادامه تحصیل در این مقطع نباید بیشتر از 2-3 سال باشد.

 

 

 

فوق لیسانس: مدت زمان این دوره 2 سال می باشد و پیش نیاز آن گواهی دوره لیسانس می باشد.

داشتن سوابق تحصیلی خوب در مقطع کارشناسی و همچنین تحصیل در دانشگاه های دولتی تاثیر مثبت در روند اخذ پذیرش و ویزا دارد.

تنوع در رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بسیار زیاد می باشد همین باعث افزایش تقاضا برای پذیرش در مقطع فوق لیسانس در آلمان شده است.

امکان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان تا سن 32 سالگی نیز امکان پذیر است ولی برای دریافت ویزا باید گپ تحصیلی توجیه پذیر باشد.

 

دکترا: مدت زمان این دوره 3 الی 5 سال می باشد که پیش نیاز آن تکمیل دوره ی فوق لیسانس است مهم تر از همه این است که دانشجو بایستی توانایی تحقیق و پژوهش را بصورت فردی و مستقل داشته باشد.

 

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور آلمان 6 ساله است و یکی از گزینه های بسیار خوب برای علاقمندان تحصیل پزشکی در اروپا می باشد چرا که با یادگیری زبان آلمانی و ارائه مدرک زبان آلمانی با گرید و نمره ی بالا شما می توانید از مزایای تحصیل رایگان در این رشته ی محبوب بهره مند شوید، در آلمان 40 دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران وجود دارد که این امر به جذابیت آلمان برای انتخاب دانشجویان جهت ادامه تحصیل اضافه کرده است.

از آنجایی که دیپلم ایران 12 ساله می باشد ولی دیپلم در آلمان 13 ساله می باشد دانشجویان ملزم به گذراندن یک دوره ی یک ساله ی کالج هستند.

پس از گذراندن کالج می بایستی در آزمون FSP شرکت کنید و با نمره ای که کسب میکنید رشته و دانشگاه خود را انتخاب میکنید.

البته شرایط ادامه تحصیل در کالج ها و دانشگاه های آلمان کاملا  بستگی به دانشگاه و ایالت موردنظر دارد چرا که شرایط ورود به برخی دانشگاه ها به مراتب راحت تر و در مقابل بعضی از دانشگاه ها سخت تر هستند.

بعضی از دانشگاه ها کالج مخصوص به خود را دارند که دقیقا تحت نظر و قوانین خود دانشگاه دوره ها را برگزار کرده و دانشجویان پس از دوره هی کالج مستقیم وارد همان دانشگاه  می شوند.

بسیاری دیگر از دانشگاه های کشور آلمان نیازمندی های ورود را گذراندن دوره ی M –course  قرار داده اند.که دانشجو می بایست از کالج هایی که این دوره ها برگزار می کنند پذیرش گرفته و وارد کشور آلمان شود.

همگی این شرایط ملزم به دانش زبان آلمانی قوی و حرفه ای هستند و چنانچه کالج و دانشگاه پذیرش را حتی با مدرکی کمتر از مدرک معمول زبان آلمانی (حداقل ب 1) صادر کنند شرط گذراندن کورس های زبان آلمانی در کشور آلمان را می گذارند.در واقع شما فرصت رساندن دانش زبان آلمانی خود را در آلمان در ترم های یک دوره های دانشگاهی یا کالج ها دارید در غیراینصورت می بایستی فقط پذیرش از کالج های زبان آلمانی را بگیرید و بعد از آن برای دوره های پیش نیاز رشته های علوم پزشکی اقدام نمایید.

امکان تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در آلمان نیز وجود دارد که در این حالت شرایط رایگان شدن شهریه را نخواهید داشت و ملزم به پرداخت شهریه های نسبتا سنگین به یورو با دانشگاه می شوید پیشنهاد ما قطعا یادگیری زبان آلمانی و ارائه مدرک زبان معتبر است که بتوانید کاملا رایگان ادامه تحصیل دهید.

برخی از مزایای تحصیل رشته پزشکی در آلمان را بصورت خلاصه مرور میکنیم:

  • بالا بودن اعتبار مدرک تحصیلی و به دنبال آن امکان کاریابی در کشور آلمان و یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا
  • امکان تحصیل به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی
  • امکان کار حین تحصیل
  • تایید مدارک تحصیلی در ایران
  • پیشرفته و مدرن بودن امکانات دانشگاهی و خدمات درمانی جهت تحصیل پزشکی
  • هزینه بسیار پایین و مناسب برای تحصیل در این رشته به نسبت دیگر کشورهای اروپایی
  • وجود سیستم عالی بین دانشگاه و بیمارستان ها و مراکز درمانی که موجب یادگیری آموزش های عملی در کنار تئوری به بهترین نحو ممکن می شود.

آب و هوای آلمان

آب و هوای این کشور به  دلیل وجود توده های سرد سیبری و آتلانتیک دارای جو ناپایداری می باشد و همچنین پدیده هایی همچون برف، باران، سرما و گرما تغییرات مشهودی در آب و هوای آلمان بوجود آورده است. در فصل بهار درخشش آفتاب به مراتب بیشتر می شود و در ارتفاعات کم برف ها شروع به آب شدن میکنند.

در ماه می آب و هوای آلمان دچار تغییرات بسیاری می شود و به مراتب تابش آفتاب افزایش یافته، سواحل و آب ها شروع به گرم شدن میکنند.

در ماه جون شرایط آب و هوایی آلمان بسیار غییر کرده و جو گرم و شرجی تابستانه شروع می شود.

این در حالیست که در ماه سپتامبر آلمان بهترین آب و هوای خود را دارد و کم کم آب و هوای خنک پاییزی برقرار میشود.دمای هوا رفته رفته کاهش میابد، تابش خورشید بی رمق تر، صبح ها اغلب مه آلود  توده های سرد وارد میش شوند.این شرایط درما های دسامبر تا فوریه به اوج خود می رسد و بدترین زمان برای سفر به آلمان محسوب می شود چرا که دمای هوا به زیر صفر و حالت انجماد رسیده است.

فرهنگ علم و هنر در آلمان

کمال گرایی، سخت کوشی، صرفه جویی، صراحت، صداقت و وقت شناسی از صفات بارز آلمانی ها بوده، همچنین در پیروی از نظم و قوانین زبان زد بوده مردمانی بسیار منطقی هستند.

در زمینه های مختلف علمی عملکرد آلمانی ها بسیار چشمگیر بوده بطوری که اقتصاد قوی این کشور را قوی بنیان نهاده است.

در طول تاریخ دانشمندان آلمانی موفق به کسب جایزه های متعدد بین المللی شده اند که این جوایز در زمینه های شیمی،فیزیک و زیست شناسی بوده اند.

بزرگ ترین انجمن فیزیک در جهان در آلمان می باشد که این انجمن در ژانویه سال 1845 در شهر برلین تشکیل شد.

همچنین قابل ذکر است که این انجمن در خانه یکی از برجسته ترین دانشمندان آلمانی به نام هاینریش گوستاو مگنونس تشکیل شد.

کشور آلمان پیش از به وحدت رسیدن شامل ایالت های مختلف و مستقلی بوده از این رو در تاریخ هنر با کشورهای هم مرز آمیخته شده به همین سبب سبک های  گوتیک بین المللی، رنسانس و باروک به سرزمین آلمان وارد شده است.

تحصیل در آلمان

مهاجرت کاری به آلمان

یکی از ایده آل ترین راه ها برای مهاجرت به آلمان  اخذ ویزای کار و به دنبال آن پیدا کردن جایگاه  شغلی مناسب هر شخص می باشد. کشور آلمان طی آخرین اخبار و تغییرات همواره با کمبود نیروی کار ماهر مواجه و نیازمند جذب نیروی کار جوان و متخصص است و حقوق و مزایای بسیار خوبی را برای نیروی کار خود درنظر دارد.

ازجمله مشاغلی که آلمان در جذب آن نیازمند می باشد عبارتند از :

  • برنامه نویس و توسعه دهنده ی وب
  • علوم کامپیوتر و ریاضیات
  • مهندسی کامپیوتر (نرم افزار)
  • تجارت و اقتصاد
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • مکاترونیک
  • حسابداری
  • مکانیک خودرو
  • معماری
  • علوم اجتماعی و سیاسی
  • پرستاری

 

بصورت خلاصه و تیتروار مراحل دریافت ویزای کاری آلمان به شرح زیر است:

  • یافتن شغل از طریق سایت های کاریابی
  • مراجعه به سایت سفارت برای اخذ تایم مصاحبه و ارائه مدارک بصورت حضوری
  • دریافت ویزای کاری مناسب با رزومه و اقدام خود
  • دریافت کارت اقامت(کاری) پس از ورود

هم اکنون مهاجرت کاری به آلمان از طریق 3 روش زیر انجام پذیر می باشد و ویزا برای هر سه این روش تعریف شده است:

  • جاب آفر (پیشنهاد کار)
  • جاب سیکر (جستجوی کار)
  • اوسبیلدونگ
  • بلوکارت
  • کارت شانس آلمان (شرایط جدید در سال 2024)

شرایط حقوق  و محیط کار کارمند در آلمان باید دقیقا مشابه نیروی کار آلمانی در نظر گرفته شود که معمولا کارفرماها این موضوعات را از قبل برنامه ریزی می کنند همچنین شرکت طرف قرارداد در آلمان باید تمامی استعلامات لازم را از دولت آلمان گرفته باشد و به زبان عامیانه تر شرکت می بایستی ثبت شده و قانونی باشد.

از لحاظ اینکه با ویزای کار تا چه مدت می توان اقامت داشت در آلمان باید بگوییم که مدت زمان اقامت کاری هر فرد در آلمان دقیقا به مدت زمانی که کارفرما در قرارداد خود آورده است بستگی دارد یعنی اگر کارفرما با شما قرارداد 3 ساله بسته باشد اجازه اقامت نیز برای شما 3 ساله صادر می شود، پس از آن درصورت توافق طرفین می توانید قرارداد و متقابلا اجازه اقامت را تمدید کنید و یا در مدت زمان کمی که دولت به شما می دهد کار دیگری را جایگزین نمایید.

همچنین آن دسته از نیروهای کاری که موفق به دریافت کارت آبی آلمان شده اند و می خواهند اقامت دائم را نیز اخذ کنند باید هم از لحاظ شرایط مالی و هم مهارت کافی غنی باشند که در این جا اضافه میکنیم که برای کارت آبی آلمان حتما باید33 ماه درآلمان سابقه کاری داشته باشید.

 

در مورد شرایط همه ی این روش های مهاجرت کاری به کشور آلمان در بخش کار در آلمان بصورت مفصل توضیحات داده شده است و می توانید در آن صفحه از سایت اطلاعات لازم را کسب نمایید.

تحصیل در آلمان

مراسم و جشنواره ها

 

کارناوال:

این جشنواره به ” فصل پنجم ” معروف وشناخته شده است، که به همراه رژه ای بزرگ به نام ” رژه ی دوشنبه ی رز ” یا “ Rose Monday Parade”  می باشد. در این رژه مردم با لباس های پر زرق و برق و رنگارنگ و همچنین گروه های موسیقی و رقصندگان به سر تا سر خیابان های آلمان می آیند.

کارناوال در کل کشور آلمان برگزار می شود. اما مراکز اصلی در شهرهای کلن، دوسلدورف، مونستر وماینتس هست.

 

جشن اکتبر:

این جشن که از بزرگترین جشن های جهان می باشد هر ساله در ماه های سپتامبر و اکتبر در ایالت باواریا به مدت 19 روز برگزار می گردد.

در این جشن میلیون ها نفر به مونیخ سفر میکنند و به رقص و پایکوبی، بازی های متنوع وشادی می پردازند. غذاهای سنتی و خوشمزه ، رژه های رنگارنگ  و کنسرت های مهیج در این جشن جایگاه ویژه ای دارد. 

 

فستیوال بین المللی فیلم برلین:

این فستیوال از بزرگترین ، مشهورترین و قدیمی ترین جشنواره های سینمایی در کل دنیا می باشد و از با ارزش ترین فستیوال های فیلم در اروپا به شمار می رود.

که هرساله در ماه فوریه در برلین برگزار می شود.هرساله بیشتر از 15.000 نفر از سرتاسر جهان در این جشنواره شرکت میکنند و تقریبا 500 فیلم در ژانر های گوناگون با نویسندگان مختلف حضور به هم می رسانند.

 

فستیوال راین در شعله :

جشنواره راین در شعله ها، هرساله زیبایی کم نظیر و بکر در رود راین را به وجود می آورد.

آتش بازی حیرت انگیز و ایجاد شعله های رنگارنگ و نورانی شدن فضا در شب زیبایی خیره کننده ای را به نمایش می گزارد که گویی به نظر می رسد آتشفشان در حال فوران هست.

این رویداد شگرف همه ساله در هفته های آخر ماه های می و سپتامبر برگزار می شود.

 

فستیوال کدو تنبل :

همه ساله در فصل زیبای پاییز این جشنواره در شهر اشتوتگارت برگزار می شود.

در این جشن بیش از 400 هزار کدو تنبل در اندازه های متفاوت و همچنین غذاها و خوراکی هایی که از کدو تنبل درست می شوند به نمایش عموم گذاشته می شود. در این میان نمایش های مهیج و جذابی با کدو تنبل ها نیز اجرا می شود.

 

برخی از شهرهای مهم آلمان برای مهاجرت

یکی از معیار های مهم برای زندگی و مهاجرت، شناخت کافی از آن شهر موردنظر و وضعیت کار و تحصیل در آن شهر بنا به دلیل مهاجرت خود باید در نظر داشت.

برخی از شهرها برای کار و فرصت شغلی یافتن مناسب نیستند  به مراتب کسانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند باید این معیار را درنظر بگیرند و توجه فراوانی به این مهم داشته باشند. همچنین این موضوع برای انتخاب شهر به قصد مهاجرت تحصیلی نیز فاکتور مهمی محسوب می شود.

و شاخص مهم تر نیز برآورد هزینه و مخارج در آن شهر می باشد که بسته به وضعیت مالی که قرار است در آلمان برای خود ایفا کنید می بایستی در نظر داشته باشید.

پیشنهاد توسا انتخاب شهر هایی می باشد که هر سه فاکتور را داشته باشند تا از شرایط زندگی خوبی بهره مند شوید.

در ادامه به معرفی پنج شهر بزرگ و مهم آلمان برای مهاجرت به تفصیل می پردازیم.

 

برلین:

پایتخت کشور آلمان شهر برلین می باشد که از لحاظ مساحت و جمعیت نیز بیشترین آمار را دارد.

مساحت این شهر 800 کیلومتر مربع می باشد و جمعیت آن 3.645 (سه میلیون و ششصد و چهل و پنج هزار )نفر می باشد.

برلین که در شمال شرق آلمان واقع شده است جز یکی از 16 ایالت این کشور می باشد.

حدود 30 دانشگاه در برلین وجود دارد و یکی از شهر های علمی آلمان است همچنین از آب و هوای معتدلی برخودار است.

جاذبه های فرهنگی و تاریخی موجود در برلین این شهر را در جهان در شمار یکی از مراکز فرهنگی تبدیل کرده است.

هزینه های زندگی برای یک نفر در برلین بصورت متوسط ماهیانه بین 900 تا 1300 یورو می باشد.

 

 

 

 

دوسلدورف:

دوسلدورف از شهر های بزرگ ، زیبا، قدیمی و دیدنی در غرب آلمان می باشد. این شهر در ساحل رودخانه راین قرار دارد به همین سبب باعث شده دوسلدورف از لحاظ شهرسازی و تجارت دستخوش پیشرفت های زیادی شود.

جمعیت این شهر حدود 600 هزار نفر می باشد و دارای امکانات مکفی برای زندگی ایده آل و راحتی می باشد.

دوسلدورف از آب و هوای معتدلی برخوردار است، در فصل زمستان بارش برف در این شهر کم می باشد اما جولای تا آگوست بهترین فصل برای سفر به دوسلدورف می باشد.

هزینه های زندگی برای یک نفر در دوسلدورف بصورت متوسط ماهیانه 800 یورو می باشد.

 

فرانکفورت:

فرانکفورت مهم ترین شهر اقتصادی قاره اروپا و از توسعه یافته ترین، بزرگترین و بهترین شهرهای آلمان است. هنر و تجارت جایگاه ویژه ای در این شهر دارد.

آب و هوای معتدلی دارد و شرایط  رفاه زندگی در این شهر بالا بوده و مقصد خوبی برای مهاجرت واقع شده است.

در فرانکورت بیش از 50 موزه وجود دارد، همچنین دارای آسمان خراش های بلند، سالن های تئاتر، باغ وحش، مراکز خرید متعدد و…. می باشد.

هزینه های زندگی برای یک نفر در فرانکفورت بصورت متوسط ماهیانه 850 یورو می باشد.

 

هامبورگ:

هامبورگ بعد از برلین بزرگترین شهر آلمان می باشد که جمعیت آن بطور متوسط برابر با 1 میلیون و 800 هزار نفر است.

بندر هامبورگ بزگترین بندر آلمان و پانزدهمین بند بزرگ جهان می باشد.

با توجه آب و هوای دریایی و جو هوایی که غرب آن قرار دارد، وضعیت آب و هوای هامبورگ در زمستان ها سرد خفیف و در تابستان ها به نسبت شرق کشور خنک تر می باشد.

در هامبورگ تعداد شرکت ها به 120 تا رسیده است از این رو میزان نیازمندی به نیروی کار در این شهر بالا بوده و مقصد مناسبی بای مهاجرت کاری می باشد.

میزان کسب درآمد نسبت به میزان خرج و مخارج بیشتر بوده است و کاملا قابل تنظیم می باشد.

17 دانشگاه در هامبورگ وجود دارد که همین امر باعث شده مقصد خوبی برای مهاجرت تحصیلی باشد.

مونیخ:

مونیخ در جنوب شرقی آلمان و شمال رشته کوه آلپ می باشد که بعد از برلین و هامبورگ جز سومین شهر بزرگ آلمان به شمار می رود.

مونیخ شهری ثروتمند است که جاذبه های گرشگری بسیاری دارد.این شهر دارای 1 میلیون و 800 نفر جمعیت می باشد.

مونیخ از دیدنی ترین شهر های آلمان است و همچنین وجود فستیوال های متعدد باعث شده مردم تمایل و علاقه زیادی برای زندگی در این شهر را داشته باشند بنابراین میتوان مونیخ را گزینه خوبی برای مهاجرت به شمار آورد.

هزینه های زندگی در مونیخ از سایر شهرها بیشتر می باشد و برای یک نفر در ماه حدود 950 تا 1300 یورو لازم است.

دسته بندی شهرهای آلمان با درنظر گرفتن اولویت زندگی از نظر کیفیت، امکانات رفاهی، هزینه های پایین زندگی، سطح کیفی سیستم آموزشی و پزشکی، میزان درآمد و … به شرح زیر می باشد :

 

  • شهر برلین
  • شهر دوسلدورف
  • شهر فرانکفورت
  • شهر مونیخ
  • شهر اشتوتگارت
  • شهر کلن
  • شهر برمن

 

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری یا کارآفرینی

چنانچه علاقمند به سرمایه گذاری در آلمان باشید و شرایط تحصیل و کار را نداشته باشید به عنوان کارآفرین می تواید به آلمان مراجعه کنید، حداقل میزان سرمایه گذاری د رآلمان مبلغ 240.000 یورو می باشد.

اثبات مواردی همچون بودجه کافی برای سرمایه گذاری، موضوع سرمایه گذاری و اینکه سرمایه گذاری شم چه نفع اقتصادی برای آلمان دارد باید توجیه پذیر باشد و چنانچه 3 سال از ماندن شما به عنوان جایگاه سرمایه گذار در آلمان بگذرد می توان بصورت نامحدود اجازه اقامت خود را تمدید نمایید که هیچگونه ممانعتی برای تردد به آلمان را نخواهید داشت.

همچنین در پروسه سرمایه گذاری شما نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی بالایی ندارید. ثب شرکت شما در روند سرمایه گذاری می بایستی منجر به استخدام حداقل 5 نیروی کار نیز شود.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

 

ازدواج با فردی که یکی از شرایط زیر را داشته باشد می تواند منجر به اقامت آلمان شود:

  • افراد دارای پاسپورت آلمان(شهروند آلمان)
  • افراد دارای اقامت دائم کشور آلمان
  • افراد مجرد شاغل در کشور آلمان

البته باید گفت که ازدواج با شخصی که در کشور آلمان دانشجو است یا در دوره اوسبیلدونگ می باشد نیاز به ارائه تمکن مالی جداگانه ای است.

چنانچه قصد اخذ تابعیت کشور آلمان از طریق ازدواج را داشته باشید باید بدانید شرایطی وجود دارد که با هم بررسی میکنیم:

  • 2 سال از تاریخ ازدواج گذشته باشد
  • پرداخت هزینه ی تابعیت
  • رعایت قوانین ازدواجی که دولت تعیین کرده است(دائم توسط بازرسان آلمانی زیرنظر گرفته می شوید که ازدواج صوری نباشد و زوجین در یک مکا با هم زندگی می کنند و ازدواج کاملا واقعی است)
  • اقامت قانونی حداقل به مدت 3 سال
  • ازدواج کاملا رسمی و ثبت شده باشد(ارائه مدارک ثبتی ازدواج)
  • داشتن حداقل مدرک A1 زبان آلمانی
  • شخص اصلی باید بتواند ثابت کند که تمکن مالی جهت انجام تمامی امور همسر خود در آلمان را دارد(ارائه مدارک شغلی فرد)

مهم ترین و اصلی ترین نکته درمورد مهاجرت از طریق ازدواج به کشور آلمان این است که هرگونه ازدواج ثبتی و رسمی حتی بصورت غیابی قابل قبول می باشد و از جمله مزایای مهاجرت از این طریق این است که اجازه کار تمام وقت برای همسر وجود دارد و مانند تمام شهروندان حقوق مساوی برایش درنظر گرفته می شود و درصورتیکه ازدواج پابرجا بماند شما می توانند ویزای خود را تمدید نمایند.

مهاجرت به آلمان از طریق تولد

تولد در آلمان و اخذ تابعیت از سیستم خون تبعیت می کند یعنی باید یکی از والدین حتما آلمانی باشند، صرفا از طریق تولد فرزند در خاک آلمان نمی توان تابعیت برای فرزند دریافت کرد اما چنانچه والدین 8 سال متوالی درآلمان اقامت داشته و شهروند باشند فرزند متولد شده نیز شهروندی آلمان را دریافت می کند.

خانم هایی که قصد زایمان در کشور آلمان را داشته باشند می بایستی از طریق ویزای توریستی با پوشش بیمه ای کافی و تعیین شده (30 هزار یورو) به آلمان سفر کرده و در آن کشور فرزند خود را به دنیا بیاورند.

تحصیل در آلمان

اخذ تابعیت و پاسپورت آلمان

هر فرد خارجی بایستی حداقل 5 سال بصورت قانونی در کشور آلمان اقامت داشته باشد تا شرایط شهروندی را پیدا کند، آلمان در قلب اروپا و قطب صنعت و جزو ثروتمند ترین کشورهای اروپایی می باشد که تابعیت و پاسپورت آن طرفداران زیادی دارد و همچنین اخذ پاسپورت آلمان به معنای دریافت تابعیت آن می باشد. می بایستی این را بدانید که چنانچه فردی با اقامت دائم در آلمان حضور دارد شهروند محسوب نمی شود و بسیاری از افراد مقیم دائم به دنبال گرفتن تابعیت هستند که حق و حقوقی مثل شهروندان خود آلمان را داشته باشند.

از جمله موارد و مزایایی که با شهروندی آلمان کسب می کنید عبارتند از:

  • حق خرید ملک و …
  • حق رای
  • دسترسی نامحدود برای یافتن شغل در آلمان(شغل های دولتی)
  • حق اجتماع و انجمن
  • اخذ پاسپورت
  • حق تردد در حوزه های مشخص شده(سفر به بیش از 170کشور بدون نیاز به ویزا)
  • حق حفاظت از کنسولگری
  • و….

از طریق روش هایی همچون تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری می توان در نهایت تابعیت را اخذ کرد که البته شخص باید بدون هیچگونه سابقه کیفری و تابع قوانین و مقررات باشد.

اهمیت داشتن مدرک زبان آلمانی

برای هرگونه اقدامی اعم از پذیرش تحصیلی، پیشنهاد کاری، جستجوی کار و حتی پیوست جهت ورود به کشور آلمان بایستی زبان آلمانی را بدانید و این یکی از موارد ضروری است. زبان آلمانی در 6 سطح دسته بندی می شود.

علاوه بر آلمان کشورهایی همچون سوئیس، اتریش، لوکزامبورگ و لیختن اشتاین نیز زبان رسمی آن ها آلمانی است.

نکته قابل توجهی که در یادگیری زبان آلمانی وجود دارد این است که در انتخاب استاد و منابع آموزشی باید حساسیت بالایی به خرج دهید و ترجیحا با اساتید NATIVE آلمان فرآیند آموزش را شروع کنید و حتما آلمانی به آلمانی بخوانید چرا که با توجه به قواعد سنگین و پیچیدگی این زبان چنانچه در سطح پایین یادگیری را شروع کنید زمان بسیار زیادی از شما می گیرد تا به سطح مطلوب برسید و بتوانید عالی صحبت کنید و متوجه مکالمات آلمانی ها شوید.

از جمله مزایای داشتن مدرک معتر زبان آلمانی عبارتند از:

  • راحت تر شدن شرایط زندگی در آلمان و ارتباط برقرار کردن با مردم جهت انجام امور شخصی
  • شانس بیشتر جهت اخذ پذیرش های تحصیلی و قراردادهای کاری
  • شانس بیشتر جهت ویزا شدن
  • امکان کاریابی در دیگر کشوهای همسایه آلمان که زبان آن ها هم آلمانی است
  • عدم نیاز به گذراندن کورس های زبان آلمانی در کشور آلمان که هزینه های سنگینی هم دارند

حداقل مدرک زبان لازم برای اخذ اوسبیلدونگ و ویزای جستجوی کار B1 می باشد، حداقل مدرک برای پذیرش های تحصیلی در تمامی مقاطع و رشته ها همچنین جاب آفرها B2 می باشد و برای ویزای پیوست معمولا A1  کفایت می کند.

از مهم ترین و معتبرترین آزمون های زبان آلمانی جهت اخذ هرگونه ویزایی از سفارت آلمان عبارتند از:

  • آزمون گوته(Goethe-Institut)
  • آزمون تلک(Telc)
  • آزمون تست داف(TestDaF)
  • آزمون OSD
  • آزمون DSH
تحصیل در آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای همراه

برخی از افراد پس از مهاجرت به آلمان قصد دارند که خانواده خود را با خود ببرند به این شرایط الحاق خانواده (همسر و فرزند زیر 18 سال)به خود پس از مهاجرت ویزای همراه گفته می شود که البته ثابت کردن تمکن وحمایت مالی از همراهان امری مهم و ضروری محسوب می شود.نکته قابل توجه این است که افرادی که اقامت موقت در آلمان دارند و هنوز اقامت دائم نگرفته اند هم می توانند برای همراه کردن خانواده خود ویزای همراه بگیرند، این ویزای پیوست به خانواده امکان کار و یا تحصیل در آلمان را نیز می دهد.

افرادی که می توانند به شخص حامی در آلمان ملحق شوند باید در دسته افراد زیر باشند:

  • همسر (همسر باید دانش اولیه زبان آلمانی دارداشته باشند در حد A1 زبان آلمانی، باید زیر 18 سال باشد و درصورتی که حامی قبلا ازدواج ثبت شده داشته و شامل شرایط چند همسری شود نمی تواند شخص دیگری را به خود پیوست کند )
  • فرزند زیر 18 سال ( می بایستی دانش اولیه زبان آلمانی را داشته باشند و مادر یا پدری که فرزند می خواهد به آن پیوست شود می بایستی حق حضانت را نیز داشته باشد، فرزند باید مجرد باشد)
  • والدین (درصورتی که والدین فرند دیگری نداشته باشد یا اگر داشته باشند آن فرزند امکان سرپرستی از والدین را نداشته باشد می توانند از طریق ویزای پیوست به فرزند مقیم آلمان ملحق شوند)

 

مدارکی که می بایستی برای دریافت ویزای همراه به سفارت آلمان تحویل داده شود به شرح ذیل می باشد:

برای همسر:

  • مدارک ثبتی و قانونی ازدواج به همراه ترجمه و تاییدیه های آن
  • مدرک A1 زبان آلمانی(گوته، TEST DAF و یا OSD)
  • مدارک هویتی مثل پاسپورت، کارت ملی و …
  • فرم های تکمیل شده و لازم برای ویزای پیوست

برای فرزند:

  • اثبات ملیت فرزند
  • شناسنامه
  • اثبات حضانت و شرایط مقیم بودن والدین در آلمان
  • داشتن حداقل دانش زبان آلمانی

همه ی مدارک می بایستی ترجمه و تاییدیه های لازمی که سفارت آلمان می خواهد را داشته باشند.

درخواست ویزای همراه برای بزرگسالان 80 یورو و برای کودکان زیر 18 سال 40 یورو هزینه دارد.

برای درخواست ویزای پیوست ابتدا از طریق سایت اصلی سفارت آلمان چک لیست مدارک را بصورت کامل مرور کنید و دقیقا مطابق با چیزی که خواسته شده مدارک را آماده کرده و بصورت آنلاین از سایت سفارت(ویزامتریک) وقت مصاحبه و ارائه مدارک را بگیرید، پس از دریافت ایمیل از ویزامتریک در روز و زمان مشخص شده در سفارت حضور به هم رسانید و مدارک را بصورت مرتب و منظم به آفیسر تحویل دهید.

هزینه های زندگی در آلمان

هرشخصی با مهاجرت به هر کشوری می بایستی هزینه هایی را که پیش رو دارد بصورت تخمینی درنظر بگیرد، آلمان از غول های اقتصاد اروپا می باشد که واحد پول آن یورو است و درصد بسیار زیادی از درآمد کشور آلمان از صادرات به دست می آید. از لحاظ شرایط کاری در آلمان می توانیم بگوییم که کارفرمایان و شرکت های آلمانی در حال حاضر بیشترین حقوق و مزایا را برای نیروهای خود درنظر گرفته اند که این امر باعث ایجاد امنیت شغلی کارمندان شده است که معمولا کارفرما ها شرایط بیمه، مالیات و اجاره خانه هم برای نیروی خارجی خود درنظر دارند.

دانستن این نکته مهم است که هزینه های زندگی و به طبع درآمدها در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کئوچک بیشتر است .

از نظر وعده ی غذایی بصورت میانگین یک وعده غذا در یک رستوران متوسط برای دو نفر 70 یورو می باشد و اجاره یک خانه در مرکز شهر با یک اتاق خواب ماهانه تقریبا 800 یورو است این درحالی است که میانگین دریافتی یک کارمند حدود 270 یورو در ماه است( این نکته بسیار حائز اهمیت است که حقوق دریافتی کارمندان به فاکتورهای مهمی همچون سن، تحصیلات، میزان سابقه کاری، سطح زبان و کمپانی که در آن کار می کند بستگی دارد)

هزینه های اجاره خانه یک خوابه بصورت نسبی و خلاصه بدین صورت است:

  • شهر فرانکفورت:1100 یورو در ماه
  • شهر مونیخ: 1200 یورو در ماه
  • شهر هامبورگ: 900 یورو در ماه
  • شهر برلین: 1000 یورو در ماه

پس همانطور که به نظر می رسد هزینه اجاره خانه خیلی بستگی به شهر انتخابی شما برای سکونت دارد و لازم است ابتدا شرایط مالی و شغلی خود را بسنجید و بعد شهر محل زندگی را انتخاب نمایید.

میزان مالیات پرداختی در آلمان بالا است و بیمه هم حدود 15% از حقوق شما را شامل می شود.

بصورت تیتروار هزینه های زندگی شامل موارد زیر است:

  • اجاره خانه
  • هزینه خوراک و پوشاک
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه اینترنت، آب، برق، گاز و …
  • مالیات
  • بیمه درمانی
  • هزینه ورزش و تفریح

بهتر است قبل از اقدام تمامی موارد بررسی شود، موسسه مهاجرتی توسا برای در اختیار گذاشتن صحیح ترین و دقیق ترین اطلاعات زندگی، کار و تحصیل در کشور آلمان می تواند به شما در مسیر مهاجرت کمک شایانی کرده و تا پایان مسیر همراه شما باشد.

سوالات متداول

در مقطع لیسانس و رشته های علوم پزشکی بله، اما در مقاطع تکمیلی به زبان انگلیسی هم رایگان ارائه می شود.

بله، دوره هایی هستند که بین کالج های ترکیه و آلمان بصورت تلفیقی برگزار میشه و شانس ویزای خوبی هم داره، اول سطح A در ترکیه تدریس میشه و بعدش متقاضیان برای سطح B به خود آلمان میرن.

اگر با مدرک B2 اقدام کنید بله اما درصورتیکه مدرک و سطح زبان شما C1 باشد امکان اقدام برای کورس اصلی بدون گذروندن کالج ها محیا است. البته اگر شخصی در ایران با قبولی درکنکور سراسری در دانشگاه مشغول به تحصیل شده و حداقل 36 واحد گذرانده باشه این متقاضی نیز می تواند بدون گذروندن کالج در آلمان وارد دانشگاه شود.

برای اخذویزای تحصیلی از سفارت آلمان بله، معمولا برای لیسانس و پزشکی تا 23، ارشد تا30 و دکترا تا35 سال توصیه می شود. برای سنین بالاتر شرایط کمی سخت است.

در سال 2024 حدود 12.324 یورو برای یک سال

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان تحصیل به آلمان و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با آلمان