تحصیل در ایتالیا

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

این کشور از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیرهٔ سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. ایتالیا کشوری توسعه یافته میباشد و به دلیل شکل ظاهری قلمرو آن به کشور چکمه معروف است.

تحصیل در ایتالیا به دلیل وجود استانداردهای بالا در زمینه‌ های مختلف از جمله آموزش عالی جزو کشورهای سطح اول در اتحادیه اروپا محسوب می‌ شود.

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا نخستین کشور در اروپا و سومین کشور در دنیا جهت سهولت ورود دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ها می باشد. کشور ایتالیا دارای دانشگاه های دولتی و ممتاز بسیار معتبر و بی نظیر مانند دانشگاه‌ های ساپینزا، بولونیا و پلی تکنیک میلان، تورین و بسیاری دیگر با رتبه‌ های جهانی می باشد.

همچنین از جمله مزایای دیگر تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ایتالیا به شرح ذیل میباشد

ایتالیا یکی از پرطرفدارترین کشورهای اروپایی جهت ادامه تحصیل می باشد. رتبه بالای دانشگاه های ایتالیا و قدمت طولانی دانشگاه های آن و همچنین هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین می باشد و امکان استفاده از بورسیه های مختلف تحصیلی سالانه هزاران متقاضی ادامه تحصیل را در داخل و خارج از اروپا به ایتالیا کشانده است.

تمامی دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا،با ارایه مدارک مالی مناسب امکان دریافت بورس استانی ایتالیا تا حدود 7000 یورو در سال را خواهند داشت. دوره های تحصیلی در ایتالیا به زبان ایتالیایی و در برخی از دوره ها و رشته های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می گردد.

تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به آیلتس 6 و برای تحصیل به زبان ایتالیایی نیاز به مدرک زبان ایتالیایی تا حد B2 می باشید.

طول دوره کارشناسی ایتالیا

معمولا مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا 3 الی 4 سال به طول می انجامد. برای دریافت مدرک کارشناسی در ایتالیا می بایست دانشجویان بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ واحد آموزشی را متناسب با رشته انتخابی سپری نمایند.

دانشجویان از سراسر دنیا با سپری کردن ۱۲ سال تحصیل خود قادر خواهند بود برای دوره های کارشناسی(Laurea Triennale) در این کشور اقدام نمایند. سال تحصیلی در کشور ایتالیا شامل دو ترم دانشگاهی می باشد. ترم اول دانشگاه از ماه سپتامبر آغاز می شود و در فوریه پایان می یابد و ترم دوم از فوریه تا جولای ادامه دارد. دوره های تحصیلی و اکثر رشته ها در ایتالیا به زبان ایتالیایی ارائه می شود.

رشته های پزشکی و دندان پزشکی ایتالیا

ایتالیا یکی از بهترین مقاصد برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی میباشد.کیفیت بالای آموزش،دانشگاه های عالی و همچنین نزدیک بودن شرایط آب و هوایی به ایران را می‌توان از مزیت های تحصیل این رشته در کشور ایتالیا دانست.

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی در کشور ایتالیا باید در آزمون آیمت (IMAT) شرکت کنید که معمولا سالی یک بار در شهرهای مهم دنیا برگزار می شود. برای متقاضیان ایرانی شرکت در این آزمون کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه نزدیک و مناسب است.

آزمون IMAT

آزمون آیمت (The International Medical School Admissions Test) یک آزمون استاندارد گسترده است که توسط برخی دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا برای ارزیابی آمادگی متقاضی برای حضور در دانشکده پزشکی استفاده می شود.

آزمون IMAT شامل دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، اطلاعات عمومی و هوش می باشد.
این آزمون 100 دقیقه‌ای که دارای 60 سوال و همچنین تستی میباشد از 90 نمره محسابه میشود و حداقل نمره قبولی یا قابل قبول برای رشته پزشکی و دندانپزشکی 35 الی 40 میباشد(هر دانشگاه به صورت مجزا حداقل نمره قابل قبول و مورد پذیرش را به صورت جداگانه در سایت خود قرار می دهند).
این آزمون به زبان انگلیسی و معمولا در شهریورماه برگزار میگردد.

از سال 2009 دانشگاه های ایتالیا، دوره پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا را ارائه کردند. اولین دانشگاه، دانشگاه پاویا و پس از آن میلان و دانشگاه های رم و ناپل بودند. دوره پزشکی در ایتالیا یکی از معتبرترین دوره های پزشکی در کل دنیا می باشد.

دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی ترین دانشگاه اروپا، موسسه ای معتبر جهت تعیین برنامه سیستم آموزش عالی فعلی اروپا است و معاهده معروف بولونیا از اسم این دانشگاه برگرفته شده است.

معاهده بولونیا (Bologna Process) در سال 1999 در ابتدا میان 29 کشور اروپایی منعقد شد و بعدها تعداد کشورهای عضو این پیمان ابتدا به 48 و بعدا 56 رسید که بعضی از آن ها کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا و مابقی آن ها را سایر کشورهای اروپایی تشکیل می دهند. نام این پیمان برگرفته از نام دانشگاه بولونیا ایتالیا است که این قرارداد در آنجا امضا شده است.

بر اساس قرارداد بولونیا همه ی کشورهای عضو این پیمان باید از یک نظام آموزشی واحد پیروی کنند.

آموزش عالی در کشورهایی که فرایند بولونیا را امضا کرده اند باید شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باشد و تمامی این دوره ها و مقاطع در کشورهای عضو توافقنامه بولونیا در یک سطح به پایان برسد.

دانشگاه ساپینزا رم

بونیفاس هشتم دانشگاه ساپینزا رم را در سال 1303 میلادی تاسیس کرد تا امروزه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های جهان شناخته شود.

دانشگاه ساپینزا قدیمی ترین دانشگاه شهر رم و بزرگترین دانشگاه در اروپا است.

این دانشگاه دارای حدود 115000 دانشجو میباشد که حدود 9000 نفر از آنان دانشجویان بین المللی هستند.

دانشگاه فلورانس

دانشگاه فلورانس university of Florence (Firenze) ایتالیا یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی ایتالیا واقع در فلورانس ایتالیا است واقع در استان توسکانی است که یکی از بهترین دانشگاههای ایتالیا می باشد.

این دانشگاه از قدیمی ترین دانشگاههای ایتالیا است و از سطح کیفی و پژوهشی بالایی برخوردار است.

شهر فلورانس از لحاظ تاریخی یکی از شهر های مشهور ایتالیاست که سابقه تاریخی ، هنری و فرهنگی درخشانی دارد . دانشجویان علاقمند به تحصیل در ایتالیا که شهر فلورانس را برای تحصیل خود انتخاب می کنند علاوه بر یک دانشگاه سطح اول می توانند از زیبایی های شهر فلورانس نیز نهایت استفاده را بکنند.

از افراد مشهوری که در دانشگاه فلورانس تحصیل کرده اند می توان یه آلساندرو پرتینی ( رییس جمهور سابق ایتالیا بین سالهای 1978 الی 1985 ) و دانته آلیگیری ( نویسنده مشهور ایتالیایی و نویسنده کتاب کمدی الهی ) اشاره کرد .

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین ‏university of turin ایتالیا ( تاسیس شده در سال 1404 میلادی ) واقع در شهر تورین در شمال غربی ایتالیا ونزدیک به مرز فرانسه و در منطقه پیمونت قرار دارد و یکی از بهترین دانشگاههای ایتالیا است.

این دانشگاه ازدانشگاه های دولتی ایتالیاست که در لیست وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران در لیست دانشگاه های ممتاز قرار دارد. از افراد مشهوری که در دانشگاه تورین بوده اند می توان به جیانی آنیلی ( رییس سابق شرکت خودرو سازی فیات ) و لیدیا پوئت ( اولین مدافع حقوق زنان در ایتالیا ) اشاره کرد .

دانشگاه تور ورگاتا

دانشگاه تور ورگاتا‏ university of tor vergata ایتالیا در سال 1982 تاسیس شد و یکی از جوان ترین و بهترین دانشگاههای ایتالیا می باشد اما با وجود جوان بودن خیلی سریع به بالاترین استاندارد های اروپا و ایتالیا رسیده است و یکی از بهترین مقاصد دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا می باشد.

تور ورگاتا بخشی از EUA است که شبکه ای از مؤسسات آموزشی عالی و کنفرانس های بازرسان 46 کشور اروپایی را نمایندگی می کند.

تور ورگاتا همچنین در ژانویه 2015 بین 18 دانشگاه اروپایی زیر پنجاه ساله با حضور معتبر در رتبه بندی اصلی بین المللی قراردارد.

تورورگاتا همیشه متعهد به انجام بهترین کیفیت در زمینه تحقیق و تدریس است. به موجب جوایز تحقیقاتی و تعداد قراردادهای تحقیقاتی که در حال حاضر فعال هستند، حمایت مالی قابل توجهی از این دانشگاه به عمل می آید.

از افراد شناخته شده که در دانشگاه تور ورگاتا حضور داشته اند می توان به آلفونسو پکرواراسکنیو ( وزیر سابق ایتالیا در زمینه محیط زیست، زمین و دریا و عضو سابق پارلمان ایتالیا ) و رناتو بروناتا ( وزیر سابق ایتالیا، عضو پارلمان اروپا، استاد اقتصاد ) اشاره کرد.

دانشگاه کافوسکاری ونیز، دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه پادوا، دانشگاه ناپل، دانشگاه پیزا، دانشگاه جنوا، دانشگاه پارما، دانشگاه باری، دانشگاه ناپولی و … نیز از دانشگاه های خوب و محبوب کشور ایتالیا هستند.

مهاجرت به ایتالیا

تحصیل در ایتالیا چقدر هزینه داره؟

تحصیل در ایتالیا رایگان مطلق نیست! ادارات استانی داخل ایتالیا برای حمایت از دانشجوهای بین المللی حدودا تا سقف ۷۰۰۰ یورو بورسیه میدن!

اول

اینکه همانطور که گفتیم این بورسیه رو دانشگاه نمیده و مربوط به ادارات استانی هست.

دوم

اینکه شما زمانی که میخوای ویزای تحصیلی ایتالیا رو بگیری باید گواهی تمکن مالی نشون بدی که در واقع اگر بورسیه استانی همه هزینه ها رو پوشش میداد، سفارت این مورد رو از شما نمیخواست که بخواد مطمئن بشه شما مشکل مالی برای تحصیل در ایتالیا رو ندارید، علاوه بر اون ممکنه قبل از درخواست ویزا بسته به دانشگاه مقصدتون لازم بشه بخشی از هزینه های مربوط به ثبت نام و شهریه دانشگاه رو پرداخت کنید!

سوم

با توجه به اینکه شما باید به سفارت تمکن مالی مناسب نشون بدید همزمان نمیتونید درخواست بورسیه بدید چون کاملا تناقض داره با اینکه شما میخواید توانایی مالیتون برای تحصیل تو این کشور رو ثابت کنید.

چهارم

وقتی که درخواست بورسیه میدید همون روز اول به شما پول نمیدن و ممکنه چندماه طول بکشه، علاوه بر این قوانین استان ها متفاوته و معمولا این مبلغ رو در چندتا قسط پرداخت میکنن و معمولا سال اول فقط یک قسط به شما پرداخت میشه.

درنهایت همه اینها رو گفتم که بدونید شاید تو مراحل بعدی ممکنه شهریه شما رایگان بشه و بورسیه استانی ایتالیا بخش عمده ای از هزینه های زندگیتون پوشش بده، اما سال اول تحصیل و زندگی در ایتالیا هزینه های خاص خودش رو داره که شما باید توانایی پرداختشون رو داشته باشید وگرنه به مشکل میخورید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف تحصیل در ایتالیا، اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و … و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب و بین المللی موسسه مهاجرتی توسا تماس حاصل فرمایید.

تحصیل در ایتالیا

سوالات متداول

در اکثر مواقع برای متقاضیان ایرانی، بله

بله همانطور که گفته شد در سال ۲۰۲۳ تا سقف ۷۰۰۰ یورو

برای رشته پزشکی و دندان پزشکی آزمون IMAT یا TOLC MED، برای پیراپزشکی ها، فنی مهندسی ها و انسانی انواع TOLC ، البته در رشته های مهندسی و انسانی برخی دانشگاه ها با داشتن مدرک زبان هم قابل انجام هست.

بله برای تحصیل به زبان انگلیسی آیلتس ۶ یا معادل و برای تحصیل به زبان ایتالیایی، مدرک B2

در دوره های آمادگی PRE MEDICAL و یا آمادگی تولکو SATکه با متدهای اروپایی و آمریکایی در کشورهای همسایه مثل ترکیهبرگزار می گردند. و تضمین آموزش هم نیز وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان تحصیل در ایتالیا و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با ایتالیا