مهاجرت به روسیه

تحصیل در روسیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

روسیه یکی از مقاصد پرطرفدار برای متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور میباشد و در سال های اخیر نیز متقاضیان بیشتری را به خود جذب کرده است. شرایط راحت برای اقدام سریع و نداشتن محدودیت های خاص در اقدام از دلایل این امر میباشد. روسیه به نسبت بعضی کشورها دارای هزینه های زندگی و شهریه دانشگاهی پایینتر میباشد و همچنین آزمون های ورودی راحت تری نسبت به بعضی کشورها در اروپا و آمریکا دارد. تا پایان با موسسه مهاجرتی توسا همراه باشید.

درباره روسیه

روسیه یا Россия پهناورترین کشور جهان است و یک کشور فراقاره ای محسوب می شود که در شمال اوراسیا قرار گرفته و با اقیانوس های آرام و منجمد شمالی، دریاهای خزر، سیاه و بالتیک و همچنین ۱۴ کشور کشور آسیایی و اروپایی هم مرز می باشد. روسیه که به دو بخش روسیه اروپایی و روسیه آسیایی تقسیم می شود، در گذشته حدود ۷۷ درصد شوروی سابق را تشکیل میداد. روسیه از لحاظ فرهنگی یک کشور رنگارنگ می باشد که حدود ۱۶۰ گروه مختلف از فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون در این کشور زندگی می‌کنند. داستایفسکی، مایا پلیستسکایا، تولستوی، چخوف و نینا بربروا از جمله مشاهیر فرهنگی روسیه هستند.

سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، یکاترینبورگ، کازان و امسک نیز از جمله شهرهای مهم این کشور میباشند. روسیه ۹ منطقه زمانی دارد. کالینینگراد که در بخش اروپایی قرار دارد یک ساعت از وقت مسکو عقب تر و ماداگان در شرق روسیه حدود ۸ ساعت از وقت مسکو جلوتر است.
روسیه دارای جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعت گردی فراوانی است، متروی مسکو، کاخ و کلیسای کرملین، مسجد قل شریف، موزه های تریتیاکوف و پوشکین، کاخ های کاترین و مقبره لنین از جمله این موارد هستند. این کشور دارای آب‌و هوای بسیار سرد است که حتی برخی از نواحی این کشور قابل سکونت نیستند.

مزایای تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

متقاضیان تحصیل در روسیه برای ورود به مقطع کارشناسی یا رشته های علوم پزشکی نیاز به گذراندن دوره ای به نام پادفک دارند که در این دوره، متقاضی برای تحصیل در دانشگاه آماده و همچنین زبان آن تقویت خواهد شد. در روسیه امکان تحصیل به دو زبان روسی یا انگلیسی امکان پذیر می باشد. تحصیل به زبان انگلیسی از سال های گذشته مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار گرفته اما باید توجه داشته باشید که دانشجو قبل از شروع به تحصیل ملزم به اخذ مدرک A2 زبان روسی می باشد، یعنی متقاضیان حتما می بایست این زبان را گذرانده و یاد بگیرند.
تحصیل در مقطع لیسانس کشور روسیه ۴ سال، رشته پزشکی ۶ سال و رشته دندانپزشکی ۵ سال به طول می انجامد. متقاضیان تحصیل در روسیه باید دارای حداقل مدرک دیپلم ۱۲ ساله باشند و برای مقاطع ذکر شده اقدام تا سن ۳۰ سال امکان پذیر است. از مهمترین سوالات هر متقاضی اینست که آیا همزمان با تحصیل اجاره کار نیز وجود دارد یا خیر؟ که خوشبختانه جواب بله می باشد، اما باید توجه کنید که بخش زیاد مردم روسیه فقط مسلط به زبان روسی هستند و شما برای کار یا ارتباط با مردم میبایست به زبان روسی خوبی مسلط باشید.
وجود دانشگاهایی با رنک خوب QS، نیز از موارد مهم تحصیل در این کشور است، بطور کلی مدارک دانشگاه های این کشور دارای اعتبار خوب و بالایی هستند.
دانشجویان خارجی که در کشور روسیه تحصیل می کنند در ابتدا اقامت موقت تحصیلی گرفته، بعد از فارغ التحصیلی می توانند درخواست اقامت دائم دهند و در صورت داشتن حداقل یکسال سابقه کار در رشته تحصیلی خود پس از فارغ التحصیلی، میتوانند شهروندی کشور روسیه را نیز اخذ نمایند.

دوره های پادفک

دوره های پادفک کشور روسیه برای آماده سازی متقاضیان مقطع لیسانس و علوم پزشکی به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار میگردند. پادفک های روسیه به پادفک انگلیسی یا پادفک روسی تقسیم می شوند که متقاضیان تحصیل در این کشور بسته به نوع زبان مدنظر خود یکی از این دو مورد را برای ثبت نام و شرکت در دوره انتخاب میکنند. در دوره های پادفک علاوه بر زبان، دروس پایه همچون زیست، شیمی و فیزیک تدریس خواهند شد. در دوره پادفک متقاضیان به آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون دانشگاه ها خواهند رسید. این آزمون ها با توجه به نوع زبان انتخابی متقاضی، از دروس مطرح شده جداگانه به زبان انگلیسی یا روسی گرفته خواهد شد. طول دوره های پادفک ۶ تا ۹ماه می باشد. برای اخذ پذیرش از کالج ها و شرکت در دوره پادفک باید دارای دیپلم ۱۲ ساله باشید.

(پادفک اختصار یافته عبارت پادگاتاویتلنی فاکولتت است.)

شهریه کالج ها برای دوره پادفک

شهریه دوره پادفک در کالج ها و شهرهای مختلف متفاوت میباشد. برای مثال شهریه سالانه چند کالج در سال ۲۰۲۳ برای برنامه ریزی بهتر متقاضیان آورده شده است:

این موارد فقط برخی از برگزارکنندگان پادفک هستند و ممکن است در سال های بعد شهریه متفاوت یا افزایش یافته داشته باشند. ضمنا باید توجه کنید برخی از کالج های مذکور در اواسط سال تحصیلی نیز دوره های چندماهه با هزینه های کمتر و یا بعضی دانشگاه ها دوره های پادفک آنلاین با شهریه کمتر نیز ارائه می دهند.

دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت در روسیه (ورودی 2024)

از معایب تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل و زندگی در روسیه

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه برای متقاضیان این کشور در بخش های مختلف دسته بندی می گردد. در مرحله اول شهریه دانشگاه های این کشور برای رشته های مهندسی و علوم انسانی بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار سالانه در دانشگاه های مختلف متفاوت است، اما برای رشته های مرتبط با علوم پزشکی شهریه ها کمی بیشتر و از ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار سالانه متغیر میباشد. برای مثال در سال ۲۰۲۳ شهریه دانشگاه هایی که موردتایید وزارت بهداشت ایران آن سال در روسیه بودند به شرح زیر میباشد:

دانشگاه سماشکو :

شهریه سالانه پزشکی ۴۴۰۸۰۰ روبل و دندانپزشکی ۵۵۰۰۰۰ روبل

دانشگاه پیراگوا :

شهریه سالانه پزشکی ۵۰۰ هزار روبل، دندانپزشکی ۵۰۰ هزار روبل و داروسازی ۳۵۰ هزار روبل

دانشگاه لومونوسوف :

شهریه سالانه پزشکی ۵۲۰ هزار روبل و داروسازی ۴۵۵ هزارروبل

دانشگاه پاولوف :

شهریه سالانه پزشکی روسی ۳۱۲۷۰۰ روبل، پزشکی انگلیسی ۳۹۸۹۰۰ روبل و دندانپزشکی روبل ۳۶۶۶۰۰

دانشگاه ملی سن پترزبورگ :

شهریه سالانه ۳۶۲۹۰۰ پزشکی روبل و دندانپزشکی ۳۸۷۵۰۰ روبل

دانشگاه کازان :

شهریه سالانه پزشکی روسی ۳۶۳۹۶۰ و انگلیسی ۴۶۸ هزار روبل، دندانپزشکی روسی ۳۶۳۹۶۰ و انگلیسی ۴۶۸ هزار روبل و داروسازی ۲۴۲۵۲۰ روبل

البته این شهریه برای ورودی های سال های بعد ممکن است دارای افزایش باشد. برای هزینه های زندگی دانشجویان قطعا با توجه به لایف استایل هر شخص و شهر محل تحصیل متفاوت می باشد اما برای مهمترین موارد مثل اسکان، خوراک، پوشاک و حمل نقل می توان گفت بطور میانگین هزینه زندگی هر دانشجو ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار ماهانه متغیر می باشد. از این میانگین هزینه همانطور که گفته شد بخشی مربوط به هزینه های اسکان هر دانشجو می باشد که برای مثال هزینه خوابگاه در چند شهر مختلف: شهر کازان ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار سالانه، شهر مسکو ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار سالانه، شهر سن پترزبورگ ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار سالانه، شهر اوفا ۵۰۰ دلار سالانه، شهر چابکساری ۴۵۰ دلار سالانه و شهر پسکوف ۳۰۰ دلار سالانه در سال ۲۰۲۳ بوده است.

به طور خلاصه تحصیل در روسیه یکی از گزینه ها با شرایط راحت برای مهاجرت تحصیلی میباشد و در مقایسه با بعضی کشورها، هزینه هایی مقرون به صرفه و همچنین به دلیل نزدیکی به ایران رفت و آمد راحتی خواهد داشت. اگر شما هم به فکر تحصیل در روسیه هستید با توسا تماس بگیرید. توسا بصورت تخصصی به شما مشاوره، دلسوزانه راهنمایی و تضمینی خدمات خواهد داد. موسسه مهاجرتی توسا آماده ارائه مشاوره و خدمات کامل برای مهاجرتی امن و آگاهانه به شما عزیزان میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی توسا، با ما تماس حاصل فرمایید.
ارتباط با ما
جهت مشاوره رایگان تحصیل در روسیه و اطلاع از آخرین اخبار مهاجرتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید
↓ صفحات مرتبط با روسیه